bett med äppelsmak????

P

Pinto

hejj hejj!!!
jag tänkte köpa ett tre delat bett till min häst..såg i höööks att det fansn 3delat med äpelsmak och så,, har alltid funderat om sånna bett är nogåt bra`?? nån som använder bett med äppelsmak???
vad tycke rni andra??
supertacksam för svar! :)

Sv: bett med äppelsmak????

Jag har, efter mycken vånda, köpt mig ett rakt bett äppelbett (fast någon smak har det inte!). Jag har alltid fått höra att gummibett är dåliga, att hästen riskerar att få brännsår av friktionen, att de är för tjocka osv.
Men i ren desperation när jag inte hittade något som min häst gillade till fullo så provade jag ett äppelbett och hon är jättenöjd! Inget pillrande i bettet, utan en jämn och mjuk kontakt och en häst som börjar gapa över bettet när man tränsar!

Dock skulle jag inte ha valt ett två- eller tredelat äppelbett. Titta vilken skillnad i tjocklek mellan gummit och lederna! Har man då inte ett bett som passar exakt på millimetern så finns ju risken att någon av de där kanterna hamnar vid lanerna - ajaj!

Så, som sagt, ett rakt äppelbett tycker jag är helt okej att prova, men inte ett ledat. Dessutom får man inte tävla dressyr med gummibett.

Ville bara säga att det inte spelar någon roll om du väljer delat eller rakt gummibett, de flesta bett som tillverkas idag är alldeles för tjocka för att passa i hästens mun!! Där bettet ska ligga är utrymmet väldigt litet, ca 1cm och hur många bett är så smala??
Kolla bara vad de använde för bett på arbetshästarna förr i tiden, Jo tvinnade jätte smala bett, de hade bättre koll på den tiden!!
Själv köper jag enbart supersmala bridongbett bett och stoppar i hästens mun, för då vet jag att det finns tillräckligt med utrymme!!! Det är bara en myt det här med att de vore skarpare, för det är det handen som håller i tygeln som bestämer. Något att tänka på!!

Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag är medveten om att gummibetten sägs vara för tjocka. Dock har jag fått nog efter 8 års tjafsande med bett på hästkraken (nej, hon funkar inte bettlöst och ja hon är noggrant genomgången av tandläkare, veterinär och equiterapeut och nej det sitter inte i ridningen) och konstaterar att hon trivs med sitt äppelbett.

För övrigt är de flesta bridongbett runt 12-15 mm dvs. tjockare än en centimeter. Mitt äppelbett är 17 mm.

Och eftersom min häst fungerar enormt bra på sitt gummibett så kan jag inte helt avråda andra från att testa det, även om jag anser att det finns många bett man bör prova innan.

För min häst tycks det faktiskt vara så att hon gillar att ha en massa saker i munnen. Det hon funkat allra bäst på förutom äppelbettet är faktiskt kandar, men det vill jag inte använda i hoppningen.

Annars har jag provat med vanliga två- och tredelade tränsbett, i olika metaller, massiva och ihåliga, funkar inte alls. Bridongbett är lika illa det, om inte värre. Rakt tränsbett har funkat sådär, men inte helt hundra.
Bettlöst har jag provat hackamore som duger som nödbroms men inget annat, ridkapson och sidepull som hon både delarna visade stort obehag för.

Ja, det här blev ett långt försvarstal för mitt bettval, men jag vet att jag har gjort ett bra val här och blir lite småpurken över att bli idiotförklarad.

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan det funka på din häst, men det jag skrev är ju ren fakta! Skulle aldrig råda någon att prova saker utan att ha gjort de undersökningar du faktiskt gjort!
Konstigt men jag har fått tag i ett bridong bett som är 1,1cm och det är ju smalaste man kan hitta!
//carojoh

Min häst avskydde det. Gick och gapade och puttade runt det med tungan och var helt ofokuserad på ridningen.
Jag rider på ett tredelat järnbett och har gjort så i ett halvår, dessförinnan 2-delat järnbett, kusen tränsar sig själv =)

min häst gillade inte dom betten, men han gillar inte gummibett alls, han blir orolig i munnen o försöker bita av det på nåt vis, men det är ju min det..läste ju här ovan att det har funkat på sanwans häst, o det är ju bra!..så det bästa man kan göra är att testa..antingen är det succe eller katastrof..prova sig fram kan man alltid ..så länge man inte skadar hästen så!;)

Okej, då finns det bridongbett som är 11 mm, fel av mig då som trodde att de smalaste var 12. I vilket fall som helst är det mer än en cm.

Sedan har jag aldrig rått någon att prova det, jag har avrått från delade äppelbett men skrivit att jag tycker att ett rakt är okej att prova. Om vi nu ska märka ord.

Jag svarade helt enkelt på trådskaparens fråga, om det finns någon som använder äppelbett och vad vi tycker om det. Och mitt svar var då att min häst trivs med sitt raka äppelbett, däremot skulle jag inte vilja prova ett delat sådant på henne. Vet inte riktigt hur man får det till en rekommendation?!

Jag hade det till min foderhäst, men han gick inte särskilt bra på det, inte smakade det äpple heller (ja jag smakade på det :angel: )
Men de är ju inte så dyra så det är väl bara att köpa ett och prova.

Rider med rakt gummibett med äppelsmak. Hästen trivs väldigt, väldigt bra på det, men äppelsmaken vette sjutton om den är kvar... :smirk:
men i början fanns det iaf äppelsmak..

Notorius skrev:
Jag hade det till min foderhäst, men han gick inte särskilt bra på det, inte smakade det äpple heller (ja jag smakade på det :angel: )
Men de är ju inte så dyra så det är väl bara att köpa ett och prova.
När jag satt här och läste i tråden så funderade jag på om det är någon mer än jag som har smakat på bettet. Och det var det ju, och jag håller med, smakar inte ett smack äpple.

Håller med om att det inte smakar äpple överhuvudtaget! :rofl:

En del hästar trivs på det, andra inte. Jag tycker bara det är dumt att säga att det och det bettet är bra eller dåligt. För hästar är ju precis som människor individer och ser olika ut i munnen och är olika i humör/temperament med mera.

En del håller stenhårt fast vid det faktum att hästens mun är liten och det ska vara så smala bett som möjligt. Jag förstår vad som menas, men när man testat "tusen" olika bett på en och samma häst och får en hård ovillig häst med smalt bett och mjuk medgörlig med tjockare bett, förstår jag inte varför man skulle envisas med att ha ett smalt bett - bara för att "det är det rätta. FAKTISKT."

Det rätta bettet för hästen är väl ändå det bett som hästen väljer att gå bäst på? Som hästen trivs med? :confused:

Correct me if I'm wrong...

Hej!
Jag rider western och vi använder aldrig speciellt tjocka bett. Jag har tidigare haft "vanligt" tränsbett när jag red "vanligt" men hästen blev helt annorlunda (JÄTTEPOSITIVT) så fort jag bytte till ett vanligt tvådelat tunt bett. 8-9 mm. Det är ett bett med mundelen i så kallad svartjärn med koppar inslag på.

Hoppas fler kommer på att testa sådana. Inte bara tvådelat utan även andra...

/F

sanwan skrev:
Dessutom får man inte tävla dressyr med gummibett.

Bettreglerna för dressyr är ändrade (fr.o.m. 2004).
Enligt nya reglerna så måse bettet fortfarande vara ledat, men det behöver inte längre vara av metall, utan får vara av hårdplast eller täckt med gummi.
Vilket material bettet än är gjort med så får materialet inte vara böjligt, bettet får alltså bara kunna böja sig där det är ledat, så vanliga gummibett (utan metallkärna) går bort eftersom gummi är för mjukt.

Ylva skrev:
Bettreglerna för dressyr är ändrade (fr.o.m. 2004).
Enligt nya reglerna så måse bettet fortfarande vara ledat, men det behöver inte längre vara av metall, utan får vara av hårdplast eller täckt med gummi.
Vilket material bettet än är gjort med så får materialet inte vara böjligt, bettet får alltså bara kunna böja sig där det är ledat, så vanliga gummibett (utan metallkärna) går bort eftersom gummi är för mjukt.

Där ser man, jag borde nog ta och läsa igenom ändringarna i TR innan jag öppnar munnen :o
Så delade gummibett (med metallkärna då, men det har väl alla delade) får man alltså tävla på nu mera? Nu måste jag åka och titta på dressyrtävling och spana på bett!

Vår ena häst trivs jättebra på sitt raka äppelbett. Han tuggar och dreglar som bara den. :d Han brukar annars protestera väldigt flitigt när han inte uppskattar ett bett (gapar och gnisslar tänder).
Tyvärr upplever jag bettet som ganska "klumpigt", det är svårt att ge fina hjälper med det. Fast det kan ju bero på att det inte är ledat...
Den andra hästen går överhuvudtaget inte att rida på detta bett. Det är alldeles för tjockt för hennes mun... :cry:

Nej, jag tyckte inte heller att det smakade äpple...
Är det en bluff, eller finns det smakämnen som hästar känner, men inte människor? ;)

Fakta hit och fakta dit.. Man ska ta alla fakta i beaktning när man testar nya saker men man får inte bli inskränkt. Hade betthysterin (smala bett) börjat ett år tidigare i mina trakter så vete fasen om jag hade kunnat få ngn ordentlig ridning alls på ponnyn jag fick då. Hon gick bra (och endast på det) på ett rakt äppelbett de första året. Efterhand (med bätre samspel - det var ridningen och hennes känslighet i detta fallet) så kunde vi börja rida på metallbett, utan nosgrimma o tillslut bara (då gick hon som bäst enl min dressyrtränare trots en konvalensens på 10 veckor o skritt i 4..) på en enkel remontgrimma (bettlöst). Vår tandläkare anser jag har sundast inställning till betsling: "Fråga inte mig, fråga din häst, det är väl ändå Den som ska trivas med bettet?" Sen ger han klart tips på vad som händer med betten i munnen "in action" men utan att döma ut ngt...

Men du! Ett stort OBS. SKaffa inte tredelat med små leder, skar sönder min hästs mun på två veckor (typ 10 ggr använt). Det var innan jag hade fattat hur himla mkt man kan se i en häst mun Själv om man bara vill..

Pinto skrev:
hejj hejj!!!
jag tänkte köpa ett tre delat bett till min häst..såg i höööks att det fansn 3delat med äpelsmak och så,, har alltid funderat om sånna bett är nogåt bra`?? nån som använder bett med äppelsmak???
vad tycke rni andra??
supertacksam för svar! :)

jodå, det var väl bra, had också ett tre delat, men min ponny "smaskade" sönder det.. :o

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 045
Senast: MiniLi
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
245
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning