Sv: bett med äppelsmak????
Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag är medveten om att gummibetten sägs vara för tjocka. Dock har jag fått nog efter 8 års tjafsande med bett på hästkraken (nej, hon funkar inte bettlöst och ja hon är noggrant genomgången av tandläkare, veterinär och equiterapeut och nej det sitter inte i ridningen) och konstaterar att hon trivs med sitt äppelbett.
För övrigt är de flesta bridongbett runt 12-15 mm dvs. tjockare än en centimeter. Mitt äppelbett är 17 mm.
Och eftersom min häst fungerar enormt bra på sitt gummibett så kan jag inte helt avråda andra från att testa det, även om jag anser att det finns många bett man bör prova innan.
För min häst tycks det faktiskt vara så att hon gillar att ha en massa saker i munnen. Det hon funkat allra bäst på förutom äppelbettet är faktiskt kandar, men det vill jag inte använda i hoppningen.
Annars har jag provat med vanliga två- och tredelade tränsbett, i olika metaller, massiva och ihåliga, funkar inte alls. Bridongbett är lika illa det, om inte värre. Rakt tränsbett har funkat sådär, men inte helt hundra.
Bettlöst har jag provat hackamore som duger som nödbroms men inget annat, ridkapson och sidepull som hon både delarna visade stort obehag för.
Ja, det här blev ett långt försvarstal för mitt bettval, men jag vet att jag har gjort ett bra val här och blir lite småpurken över att bli idiotförklarad.