Bett i terrängen

Novelette

Trådstartare
Hej, lite hjälp från er fälttävlansentusiaster är nu på sin plats :)

Selene blir väldigt het och stark i terrängen. Just nu rider jag henne på ett Novabett både på banhoppning och i terrängen(har dock bara hunnit träna 1gång i år).
Jag gillar det bettet i hoppningen men känner mig osäker på det i terrängen. Det känns som att Selene är så stark att hon kommer slita sönder det:eek:

Däremot är jag fortfarande så feg att jag ibland håller för hårt i henne även över hinder, så av den anledningen kan jag inte ha ett för skarpt bett....

Vad tror ni om ett vanligt rakt bett? Eller ska jag prova något helt annat bett?

Hade gummipelham förra året men jag gillar inte det för jag blir för stark när jag fegar och håller i henne och då stannar hon.

Sv: Bett i terrängen

Vad med Kimblewick/jaktkandar? Det andvänder jag på min, hon är också känslig i munn, fungerar väldigt bra på henne :)

Jag red mitt superkänsliga men starka och heta sto på gags i början.
Dock finns det lika många åsikter om olika bett som de finns ryttare/hästmänniskor :angel: Så det bästa är nog att prova sig fram och se vad som passar just er.
Sen är det ju alltid svårt med de där känsliga stona:angel:

Jag hade börjat med att testa ett vanligt metallbett. Rakt, två- eller tredelat efter tycker ock smak :)

Antingen rakt eller 3-delat i terrängen. Om hon blir het och studsar och släpper bettet alternativt tar det sedan och sticker så hade jag provat det raka för det inbjuder mer till en jämn bjudning.

Tack alla för tips!
Jag provar med rakt metall först då så får vi se.
Har ett i passande storlek som jag kan låna så slipper jag köpa ett som inte funkar sen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: villhöver
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 994
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025