Bett i hoppning för 5 åring

W

Wacko

Är det någon som vet vad som är godkänt att ha som bett på en 5 åring enligt TR?
Hittade inte min TR hemma, så vore kanon om nån kan hjälpa mig :bump:

Sv: Bett i hoppning för 5 åring

Om det är till häst så är "betsling i princip fri" oavsett ålder på hästen enligt tr. men i tex breeders så finns det bestämmelser ang det, men de anges i deras särskilda bestämmelser.

Vanligt två-delat och tre-delat, gäller både ponny och häst.

Inte i vanliga ungponny-/hästklasser. Godkända bett i ungponnyklasser är följande:
"4 Tränsbett med parerstänger" (Tvådelat på bilden så det gäller.)
"5 Galoppbett" (Också det tvådelat på bilden.)
"6 Tränsbett" (Tvådelat.)
"7 Tränsbett med fasta ringar" (Tvådelat)
"11 Tredelat bett. Mittersta länken ska vara rund, ej platt"

De får vara överdragna med gummi eller läder.

Tack för denna tråd !!:) då vet jag äntligen, får jobba på att betsla ner, rider idag på 2-delat pessoa m tygeln i andra ringen för att undvika att bråka med henne (väldigt het på hinder). Vet att det e skarpt men vill ju inte direkt sitta och slita och dra i henne på vanligt.

Dressyren jobbar vi mkt med(A-tränare 1gång i veckan) och allt funkar super och självklart är det vanligt bett som gäller där. Men så fort det blir hinder börjar gummibollen studsa:bump: .

Någon som kan tipsa om dessa unghäst bett, jobbar verkligen på att betsla ner.. vi har kommit så långt att vi kan hoppa cavaletti och mindre hinder på vanligt bett iaf.

tacksam för tips inför unghäst säsongen:D

Enda gången denna restriktion finns för stor häst är på särskilda unghästchampionat. Då ska det vara två- eller tredelat och det måste vara rörliga ringar - dvs inget eggbett eller så.

är det alltså fri betsling i övriga unghästklasser? eller betsling enligt det som LadyCovergirl skrev?

Senast ändrad:

För STOR HÄST är det fri betsling på vanliga tävlingar.

TACK! :) då klarar vi oss ett tag till men ska förstås jobba på att betsla ner.. championatet ligger väl på drömmlistan

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 979
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka