Bett i dressyr

O

Orvar

Satt här och funderade på att byta bett på min häst, men sen kom jag och tänka på om det är tillåtet i dressyr? Alltför ofta tycker jag att man ser hur folk betslarupp för hårt, enligt mig. Jag tycker det är så tråkigt att se.

Jag kan icke hitta mitt TR någonstans så jag ber om bukehjälp. Vilka bett är tillåtna, eller är det lättare att lista vilka som ej är tillåtna? Vad rider du på för bett i dressyren och varför?

Sv: Bett i dressyr

Satt här och funderade på att byta bett på min häst, men sen kom jag och tänka på om det är tillåtet i dressyr? Alltför ofta tycker jag att man ser hur folk betslarupp för hårt, enligt mig. Jag tycker det är så tråkigt att se.

Jag kan icke hitta mitt TR någonstans så jag ber om bukehjälp. Vilka bett är tillåtna, eller är det lättare att lista vilka som ej är tillåtna? Vad rider du på för bett i dressyren och varför?

Tränsbett upp tom MsvB:2 sedan kan man även välja Kandar from LA:5

säg istället vilket du tänkt använda...

alla vanliga tränsbett är tillåtna. ej raka bitt, ej d-ringar, pessoa, pelham etc.

Så detta vore godkänt? Tycker alltid fasta ringar ser lite d-aktiga ut. :)

500066.jpg

Ja det är godkännt. D-ringar är raka vid sidan till munnen och har gängorna mkt högre upp och du fattar vad jag menar :p

Lite skarpare D så att säga? :)

Tack för svar o hjälp! :)

sen så tycker jag att man kan välja att träna med ett visst bett en viss period fastän det inte är godkänt enligt TR.

har själv ridit mkt på rakt gummibett.

allt beror på hästen.
min förra häst bytte jag inte tränsbett på på 5 år...
dock bytte jag kandar stång på honom några gånger.

min förra tävlingshäst hade jag 2 bett som jag brukade varjera mellan.

å min nuvarande häst rider jag inte mer än 2 pass i rad på samma bett. han går bättre när jag byter bett hela tiden. han blir lätt stark och lägger sig på på vissa bett. på andra bett han han bli lite glapig och stökig i munnen. och så självklart beroende på om vi bara joggar lite lätt eller om jag tränar något jobbigt som tex. höger piruetter.
rider på :
2 delad bridong
2 delat tränsbett
3 delat tränbett
2 delat bett som inte går att vika.
2 delat gummibett
vajergummi bett
jag tycker att det är viktigt att lyssna på sin häst och se vad som passar just nu.

jag varvar mellan rakt syntet (nova), tredelat bridong med fasta ringar och tredelat bridong.

brukar ha syntetbett om jag rider ut eller bara ska jobba honom i låg form, då han blir lägre med det. brukar sällan rida på samma bett mer än 3 dagar i rad.

Jag varvar mellan rakt med fasta ringar och vanligt tredelat. Rider varannan dag på dessa två bett. Tar även in lite bettlöst nu men har inte ridit på det så länge.

Är det någon som vet om man får tävla på Ky rotary bit. Det står att det är ett tränsbett. Jag har ett tredelat sådant med fasta ringar. Enligt tandläkaren ligger det bettet bäst i min hästs mun.

Är det någon som vet om man får tävla på Ky rotary bit. Det står att det är ett tränsbett. Jag har ett tredelat sådant med fasta ringar. Enligt tandläkaren ligger det bettet bäst i min hästs mun.

Tja ba Hedwig :) Nej du får inte tävla på det. Dom ska försöka få igenom det nästa år så man får tävla på det. Men ej än. Lycka till imorgon!!:banana:

får man inte använda tvådelat pessoa på¨dressyren???

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
631
Senast: Mli
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka