bett-fråga

L

LindaLo

:confused:

Är det någon utav er som vet/har en vettig teori varför vissa hästar sticker ut tungan långt ur munnen när det rids/arbetas med bett?

Vilka bett rekomenderar ni då?

min ena ponny som stack ut tungan när jag red, går nu på ett tredelat happymouth bett. och det fungerar perfekt ingen tunga ute nu. men största anledningen till att hon stack ut tungan var att hon blev stressad det var vid de situationerna sden kom ut, eller när hon tyckte att arbetet blev jobbit då kunde den ramla ut lite med.

trivs troligen inte med bettet. Är hans sätt att protestera.
dags att prova ett annat bett.
Vad har du för bett nu?

Man bör nog också fundera lie över handens som håller i tyglarna och därmed bettet. Det är alldeles för många människor som hänger i tyglarna och sedan tror att det är hästen det är fel på.

Båda hästarna arbetades på vanligt tränsbett med rörliga ringar.

tack för alla era kloka svar. Självklart har jag ransakat mig själv och mina händer i frågan. Ena hästen som gjorde tung-grejjen (det där lät bra va?!) behövde man inte äns ha kontakt med genom tygeln. Så de gångerna kan det nog inte varit mina händer. Andra hästen hade jag mer kontakt med när det hände men inte överdrivet tycker jag ändå..

Men gemensam nämnare för dessa två hästar (med tungan ute) var att det var stressiga. De visade båda tendenser till vävare och/eller krubbitare.

Självklart har jag funderat på att byta bett (ena hästen ska oxå få tänderna kontrollerade och raspade) Jag tänkte mig ett med ev. mer tungfrihet, ev. tredelat, ev. Muller med d-ring eller liknande.

Fast det är ruskigt dyrt att prova sig fram i denna bett-fråga men en lycklig och nöjd häst är en lycklig och nöjd ägare i det här fallet..

:D

Jag skulle börja med att prova ett tredalt. Det kan göra underverk. (talar av egen erfarenhet)

Mmm.. det var faktiskt just tre-delat jag tänkte börja prova eftersom att det är det billigaste alternativet. Kanske, om jag har tur, kan jag hitta någon som jag får provlåna av (om jag hittar rätt storlek)

Så här tänkte jag:
Tre-delat för att han uppenbarligen har problem med formen på vanligt tränsbett. Vi fortsätter med vanligt massivt för att luska ut om det är metallen han inte gillar (sedan betar vi av sötmalm, mässing, happy mouth, gummi m fl om det finns) Sedan vill jag gärna byta till fasta ringar eftersom jag inte överhuvudtaget finner skäl till varför ringarna ska kunna snurra o klämma hästen.

Min häst (en ridskolehäst jag rider på) sticker också ut tungan när man kräver lite av honom - detta för att han tycker att det är jobbigt å jobba samt är rädd för att bita sig i tungan eftersom han är okoncentrerad. Har testat rakt bett, tredelat och även tvådelat (men jag gillar inte tvådelade pga att de bildar ett V i munnen på hästen om betten är för långa) och samma sak med alla bett. Happy Mouth vill jag inte testa eftersom dessa alltid är minst 19mm tjocka å jag gillar INTE tjocka bett, eftersom dessa tar alldeles för stor plats i munnen på hästen!
Max 14mm bett rider jag på - gärna smalare. :smirk:

Tycker du ska försöka få tag i ett lite tunnare...
På h**ks har de mässingsfärgade tredelade, gold medal bett. är inte mässing utan nån annan trvlig metall. Prova dett!!!
Ta det tunnare allternativet.
Lovar nästan att det blir bättre!!!

Självklart har jag funderat på att byta bett (ena hästen ska oxå få tänderna kontrollerade och raspade) Jag tänkte mig ett med ev. mer tungfrihet, ev. tredelat, ev. Muller med d-ring eller liknande.

Fast det är ruskigt dyrt att prova sig fram i denna bett-fråga men en lycklig och nöjd häst är en lycklig och nöjd ägare i det här fallet..

:D

Först och främst: Kolla munnen av DUKTIG hästtandläkare! Du behöver inte oroa dig över betten innan du kollat detta! Skulle varabra om du kunde kolla hästarna i övrigt också. Stressiga hästar har ofta ngt problem med sig själva (i kroppen).

I bettrfrågan så föreslår jag bettlöst tills tunggrejen försvunnit eller smalare tredelade/raka bett.

Först och främst: Kolla munnen av DUKTIG hästtandläkare! Du behöver inte oroa dig över betten innan du kollat detta! Skulle varabra om du kunde kolla hästarna i övrigt också. Stressiga hästar har ofta ngt problem med sig själva (i kroppen).

Ge mig gärna tips på DUKTIGA hästtandläkare då dessa verkligen inte växer på träd här i Norrland. :D

Och ang. problemen han har med sig själv så kan jag bara bekräfta. Vi ska bl.a byta sadel och få ompysslade hovar, förutom alla små skavanker som finns och ombesörjs.

Men just nu är det sommar. Han rids inte alls mycket (typ skritta ut i skogen). Vill att han ska må bra innan jag börjar rida honom.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat