Bett för hård mun

Sv: Bett för hård mun

hej!

jag hade slängt allt vad bett heter och ridit i en grimma på inhägnat område och börjat om från grunden..
kram

madelenforsgren skrev:
Det viktigaste är nog att inse att det som är skarpt för en häst inte behöver vara det för en annan. Själv rider jag på ett Billy Allen tränsbett och han funkar jättebra på det, men då gäller det att hästen ska kunna ta trycket på tungan. Min stallompis som också har ett varmblod rider på ett correction bit, ett vikbart stångbett med riktigt hög port och han funkar super på det. Hon hade ett "snällt" bett tidigare, men hästen var bara spänd och inte fullt ridbar. Provad det bettet på min gubbe också, men han kastade upp huvudet och spärrade upp munnen så fort jag rörde tyglarna. När jag tog väldigt försiktigt i honom för att styra reste han.
Jag tycker inte att man ska skriva av stångbett eller liknande bara för att de anses som "skarpa". Varje häst måste få chansen att "välja" sitt bett själv.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

Jag håller abslout med dig i om att man ska låta hästen vlja bett, men jag vill bara poängtera hur viktigt det är att man VET att det är just det bett hästen väljer. Det blir ju ofta väldigt fel då man tror sig veta en speciell sak medans det egentligen är helt fel. Innan man sätter in stång på en en utbildad häst så måste man verkligen veta vad man håller på med!

Jag hade ridit på ett vanligt tredelat men med en graman. Gjorde det på en av mina förra hästar. (dock ett halvblod, men hon var fruktansvärt dåligt riden)
Det funkade jättebra, red henne så i 2 mån ungefär sen gick jag över till att ta av gramanen och sätta på ett "rullebett", så hon inte kunde bita sig fast. Efter ett par månader med det så kunde jag rida henne med ett tredelat igen utan några som helst problem. Och jag behövde aldrig mer ta på någon graman eller någon annan hjälptygel heller.

Jag tänker Testa ett Billy allen på henne nu, Men bara rida med grimma :angel: njaaa Då drar hon åt pipsvängen hehehehe, i så fall som du säger i inhängnat område :) ,,, Men naturligtvis lyssnar hon ju när man ber henne stanna, , Och Det där med skritt 5 steg o sen halt va ju jättebra övning, hon har lite svårt att lugna ner sig bara, det är bara framåt som gäller,, men hon sticker absolut inte :).
Tack så mkt för alla goda råd, Jag är så tacksam. ni är såå duktiga :bow:
Kram Sussa

Ta bort pessoat och sätt dit ett smalare 3 delat bett, alt ett billy allen/likn. Pessoa betten är väldigt tjocka och blir nog lite väl tjocka mellan hästens laner, och 2 delade bett (har jag fått för mig) att spetsen på delningen tar i gommen i hästens mun.

Sedan kan du börja träna eftergift, bli mjukare i handen och rid mycket med sitsen, så tror jag problemet kommer lösas :)

madelenforsgren skrev:
Det viktigaste är nog att inse att det som är skarpt för en häst inte behöver vara det för en annan. Själv rider jag på ett Billy Allen tränsbett och han funkar jättebra på det, men då gäller det att hästen ska kunna ta trycket på tungan. Min stallompis som också har ett varmblod rider på ett correction bit, ett vikbart stångbett med riktigt hög port och han funkar super på det. Hon hade ett "snällt" bett tidigare, men hästen var bara spänd och inte fullt ridbar. Provad det bettet på min gubbe också, men han kastade upp huvudet och spärrade upp munnen så fort jag rörde tyglarna. När jag tog väldigt försiktigt i honom för att styra reste han.
Jag tycker inte att man ska skriva av stångbett eller liknande bara för att de anses som "skarpa". Varje häst måste få chansen att "välja" sitt bett själv.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
P
Utrustning Jag har nyss fått hem en shettis, som inte alls verkar gilla att ha bett. Det går bra om man inte "rör" på det, dvs svänger eller...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: pavement
·
L
Träning Nu är det så, att jag rider en liten fjording som är oerhört stark och har nu slutat lyssna på bettet för att barn rider henne och...
2
Svar
23
· Visningar
2 271
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar