Bett för hård mun

S

sussa

Har ni ngn ide om vilket bett som är det bästa för en fjording som är väldigt hår i munnen:confused:. Jag har nyss köpt henne o hon är bara "slängriden", alltså det finns i stort sett bara gå o knappt stanna knappar på henne :smirk: , Jag kommer att få börja om från början med henne, hon går emot allt jag gör. Jag ska börja ta lektioner med henne av en western instruktör som sa att vi ska börja med markarbete först, så hon lär sig att gå undan för tryck :D.Hon är 13 år men har en fantastisk personlighet som gör att man fastnade direkt. Så igen tillbaka till Bettet?? Förre ägaren hade Pessoa på henne ute i skogen, me´n är det så bra?, är rädd bara att hon blir ännu hårdare:
Nån ide :d

Sv: Bett för hård mun

Jag hade väntat tills lektionen o då frågat vad som skulle passa bäst. Bett kostar ju ändå ett par hundralappar så man vill ju inte köpa fel. Men du ska nog försöka med ett vanligt tränsbett eller ett billly allen bett o få henne att bli mjuk o respektera handen. Ett bett med hävstångseffekt kommer ju bara att "krulla ihop" henne o göra henne ännu mindre följsam. Lösgjordeheten måste gå genom hela kroppen o inte bara i munnen.

Jag skulle nog också undvika att välja ett skarpare bett, för jag tror inte att det skulle vara en bra lösning i längden. Vänta till lektionen, och se hur den går och prata med tränaren om bettet. Ta ett mildare bett så länge och öva bara lite "basic" grejer, som att gå och stanna. Öva lätta saker, och mycket tempoväxlingar, så kanske ni kan få till ett bra samarbete, och hon kanske inte förknippar det med "slängridning" om du håller henne sysselsatt och ser till att hon måste tänka när du rider. :)

• Bett ( Utrustning )
En viktig förutsättning för bra kommunikation på hästryggen är att den utrustning du använder är anpassad för både dig och hästen. Det är alltför vanligt att vi rider våra hästar med sadlar som passar dåligt eller bett som inte känns bra för hästen. Genom att lära oss hur hästen fungerar när den rör sig under oss vid ridning är det också lättare att välja och prova ut den bästa utrustningen. En bra sadel behöver inte nödvändigtvis vara väldigt dyr, men den skall passa hästen perfekt – det duger inte att den är ok – och den skall ligga på rätt ställe. Ett bra bett är det bett som hästen tycker om att ha i munnen. Det är också viktigt att bettet varken är för stort eller för litet i hästens mun.

Genom piska, sporrar eller ett skarpare bett skapar du ett obehag hos hästen. Du kräver samarbete istället för att be om det. Hästen förlorar en del av sitt förtroende för dig och därmed också en del av glädjen i samarbetet. Genom nosgrimma eller inspänningstyglar tar du bort möjligheten att lyssna på och lära dig av din häst. Den försöker kanske säga att du är för hård i handen, att bettet är obehagligt, att den har ont någonstans eller att den helt enkelt ännu inte har de muskler som behövs för att bära sig i vissa rörelser. Om du bestämmer dig för att lyssna och med tiden lära dig att tyda hästens signaler och därmed helt och hållet slopa de mekaniska lösningarna kommer du genast att finna mer glädje i din samvaro med hästen. En viktig förutsättning för en sådan inställning är att du alltid utgår från att din häst gör sitt bästa, att den verkligen vill samarbeta och göra rätt. Varje gång den inte gör det måste du fråga dig vad som är problemet eller vad du gör för fel. Det är din skyldighet att hitta ett språk som din häst förstår. Bli aldrig arg på din häst för att du själv pratar otydligt.

Börja från början...5 skrittsteg halt, 5 skrittsteg halt osv....Tillslut behöver du knapp ta i honom.... Men du behöver hjöp av en instruktör, det går inte lära hästen om man inte vet hur man ska göra själv......

LYCKA TILL! ;)

rocki skrev:
Genom piska, sporrar eller ett skarpare bett skapar du ett obehag hos hästen. Du kräver samarbete istället för att be om det.

Jag håller med dig helt om detta, men om man vet hur man ska använda ett spö eller ett par sporrar på rätt sätt så blir det inget obehag. själv så använder jag sporrar, men det är inte för att min häst är skänkeldöv, utan att för att jag ska slippa att "flaxa" onödigt mycket med benen, eftersom jag har något långa ben och min häst har något "kort kropp"
men det finns fortfarande många som använder sporrar, spö och andra hjälpmedel... men inspänningtyglar och liknande skulle jag aldrig sätta på min egen häst...

Jättebra svar av alla, kanon tack så mkt:)
Christine Pamp :confused: sorry
Sussa:banana:

Menade mest att hon kopierat hennes utsago rakt av och lagt till lite själv... I normala fall käll-hänvisar man.... :banana:

Kanske prova att rida bettlöst ett tag och låta munnen vila helt? Side -pull eller hackamore kanske passar och det är lättare att börja om för hästen.

Det hjälper ju inte att byta bett. Då förvärrar du problemet. Testa hellre i så fall ett sidepull eller en ridkapson om du ska börja omskolning med hästen.

Det här kanske är en dum fråga? men varför förvärrar jag problemet om jag byter bett? Till ett snällare naturligtvis :D, Man måste ju fråga annars lär man sig ju inget :smirk:

Sätt i ett bett anpassat för munnen, tex ett smalt 3 delat bett. Sen lär du hästen att ge efter för tryck i munnen, på så vis försvinner den "hårda munnen" (som f.ö. oftast beror på hård hand). Lägg tryck i munnen tills hästen har huvudet där du vill ha det och DÅ slakar du tyglarna. Mycket kortfattat, men hoppas du förstår ändå :)

jodå jag förstår:banana: Kanon med så mkt bra tips. Man vill ju ha så mkt information som möjligt om problem av detta slag. Hästen ska ju njuta av att bli riden, det ska ju ej bli en dragkamp hela tiden man är uppe på Hästryggen

http://www.whao.se/hantering/ridning.shtml

Kopierat direkt från sidan....

"• Utrustning
En annan viktig förutsättning för bra kommunikation på hästryggen är att den utrustning du använder är anpassad för både dig och hästen. Det är alltför vanligt att vi rider våra hästar med sadlar som passar dåligt eller bett som inte känns bra för hästen. Genom att lära oss hur hästen fungerar när den rör sig under oss vid ridning är det också lättare att välja och prova ut den bästa utrustningen. En bra sadel behöver inte nödvändigtvis vara väldigt dyr, men den skall passa hästen perfekt – det duger inte att den är ok – och den skall ligga på rätt ställe. Ett bra bett är det bett som hästen tycker om att ha i munnen. Det är också viktigt att bettet varken är för stort eller för litet i hästens mun.

samt:

"Lös problem, så försvinner symptomen
Genom att helt lägga prestationskraven åt sidan minskar också risken att vi försöker lösa problem snabbt. Snabba lösningar på problem är ofta mekaniska. De består av piskor, sporrar, skarpare bett, inspänningstyglar eller tuffare hjälper. Jag vågar påstå att de nästan alltid är kontraproduktiva. Genom piska, sporrar eller ett skarpare bett skapar du ett obehag hos hästen. Du kräver samarbete istället för att be om det. Hästen förlorar en del av sitt förtroende för dig och därmed också en del av glädjen i samarbetet. Genom nosgrimma eller inspänningstyglar tar du bort möjligheten att lyssna på och lära dig av din häst. Den försöker kanske säga att du är för hård i handen, att bettet är obehagligt, att den har ont någonstans eller att den helt enkelt ännu inte har de muskler som behövs för att bära sig i vissa rörelser. Om du bestämmer dig för att lyssna och med tiden lära dig att tyda hästens signaler och därmed helt och hållet slopa de mekaniska lösningarna kommer du genast att finna mer glädje i din samvaro med hästen. En viktig förutsättning för en sådan inställning är att du alltid utgår från att din häst gör sitt bästa, att den verkligen vill samarbeta och göra rätt. Varje gång den inte gör det måste du fråga dig vad som är problemet eller vad du gör för fel. Det är din skyldighet att hitta ett språk som din häst förstår. Bli aldrig arg på din häst för att du själv pratar otydligt.

Hoppas DU förstår vad jag menar....

(förlåt, trådskaparen)

Det viktigaste är nog att inse att det som är skarpt för en häst inte behöver vara det för en annan. Själv rider jag på ett Billy Allen tränsbett och han funkar jättebra på det, men då gäller det att hästen ska kunna ta trycket på tungan. Min stallompis som också har ett varmblod rider på ett correction bit, ett vikbart stångbett med riktigt hög port och han funkar super på det. Hon hade ett "snällt" bett tidigare, men hästen var bara spänd och inte fullt ridbar. Provad det bettet på min gubbe också, men han kastade upp huvudet och spärrade upp munnen så fort jag rörde tyglarna. När jag tog väldigt försiktigt i honom för att styra reste han.
Jag tycker inte att man ska skriva av stångbett eller liknande bara för att de anses som "skarpa". Varje häst måste få chansen att "välja" sitt bett själv.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

Billy allen tränsbett :confused: Hur funkar ett sånt bett o vad är det för sorts bett? Ser att många rekomenderar sånt, är det är skarpt el snällt, Vill ju gärna ha henne mjuk igen o därför vill jag ha ett snällt. Och vad gäller Side -pull eller hackamore så är jag för oerfaren för sådana :smirk:

Detta är ett exempel på ett Billy Allen tränsbett:

Bett

Jag har det och jag tycker att det är ett ganska snällt bett, men det beror ju förstås på ryttaren och ryttarens händer... ;) Jag gillar att det inte viker sig uppåt i gommen som tvådelade tränsbett gör, och jag tycker överhuvudtaget att det är ett trevligt bett! :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
P
Utrustning Jag har nyss fått hem en shettis, som inte alls verkar gilla att ha bett. Det går bra om man inte "rör" på det, dvs svänger eller...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: pavement
·
L
Träning Nu är det så, att jag rider en liten fjording som är oerhört stark och har nu slutat lyssna på bettet för att barn rider henne och...
2
Svar
23
· Visningar
2 271
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar