Bett- eller bettlöst träns?

fridiz

Trådstartare
Har en nordsvensk/ardenner valack som ridit på bett hela sitt liv vad jag vet. Men står nu stallad i ett stall där de andra två ( vi är bara tre ) människorna påstår att bett är rent djurplågeri.

Trots att jag blir lite irriterad på att de försöker "pracka" på mig deras åsikt så blir man ju fundersam.
Jag vill min häst det bästa och får nu nästan skuldkänslor varje gång jag sätter på tränset.
Har absolut inget "starkt" bett.

Borde jag byta till bettlöst? Vilka för och nackdelar finns det med bettlöst och hur farligt är bett egentligen?

Tacksam för svar / Frida

Om bettet passar hästens mun och ryttaren är lätt i handen är bett inte skadligt. Om din häst tar jämnt stöd på bettet, går med stängd mun även utan nosgrimma, inte slänger med huvudet eller på annat sätt visar obehag över att ha bettet i munnen tycker jag inte det finns anledning att misstänka att den är obekväm med bett. Hur är din häst att tränsa, tar han bettet villigt eller försöker han att komma undan? Det handlar i mitt tycke om att vara lyhörd och uppmärksam på sin häst, om man lyssnar talar de om vad som känns ok och inte. Är du tveksam kan du ju alltid be en veterinär med "tandkompetens" att kika i hästens mun och kolla efter ev. skador. Inte alla hästar trivs med bettlöst heller, det ger ju istället tryck över den känsliga nosryggen. Jag är inte en vurmare för något av det, utan anser att olika hästar trivs med olika utrustning. Nu skrev jag jättelångt här, hoppas att något var behjälpligt iaf :)

Jag har ett kombiträns med dubbla tyglar ifall jag rider "bettlöst". Annars skulle jag bara få skritta och sedan gå hem.
Upplever att dom lätt blir framtunga och inte bär sig själva om dom inte är mycket väldresserade. Vilket på sikt kan ge ledskador. Det betyder inte att man är tung i handen men det är lättare att korrigera fart och form. Min märker snabbt att med bettlöst så är det fri fart utan bromsverkan.
Dom som rider bettlöst häromkring skrittar på oskodda hästar och då funkar det bra.

Jag skulle föredra det hästen och en själv tycker om. Jag har en som går bäst på sitt tjocka, 3-delade mässingbett och henne vill jag ska kunna ha hack lr bettlöst. Men hon kan om hon vill dra och inte lyssna på ryttarn. Så det är bäst att ha det hon tycker om då. Den andre har både bett och hack att variera på. Men hon lyssnar på hack, så då får hon ha de. Bett vill hon inte ha, då hon vet att man måste arbeta då. Så de är ju vad du och hästen trivs med. Bara för att dom har bettlöst, kanske inte passar dig och din häst. Bry dig inte om deras åsikter, utan lyssna på ditt hjärta och hästen =)

@fridiz

Bett eller inte har inget med att göra om du gör hästen illa. Mest är det handen som avgör men även vad du använder för typ av betlöst. En repgrimma eller ett hackamore kan vara väl så skarpt som ett bett. Det om är mildast är förmodligen en vanlig välfodrad grimma eller en halsrem men även me de mildaste verktyg kan man förorsaka smärta.

Själv rider jag nästan alltid med bett, till och från hagen med grimma och eller liknade. Det hade förmodligen fungerat "naken".

Simba har bett så länge det inte är lång tur då åker bettlöst på, tränar hopp och dressyr.
Cilla är oftast utan bett, promenad rids.
My endast utan något i munnen, promenad körning.

Om bettet passar hästens mun och ryttaren är lätt i handen är bett inte skadligt. Om din häst tar jämnt stöd på bettet, går med stängd mun även utan nosgrimma, inte slänger med huvudet eller på annat sätt visar obehag över att ha bettet i munnen tycker jag inte det finns anledning att misstänka att den är obekväm med bett. Hur är din häst att tränsa, tar han bettet villigt eller försöker han att komma undan? Det handlar i mitt tycke om att vara lyhörd och uppmärksam på sin häst, om man lyssnar talar de om vad som känns ok och inte. Är du tveksam kan du ju alltid be en veterinär med "tandkompetens" att kika i hästens mun och kolla efter ev. skador. Inte alla hästar trivs med bettlöst heller, det ger ju istället tryck över den känsliga nosryggen. Jag är inte en vurmare för något av det, utan anser att olika hästar trivs med olika utrustning. Nu skrev jag jättelångt här, hoppas att något var behjälpligt iaf :)

Han tar bettet villigt och har inte visat någon av tendenserna att inte "trivas" med bett :)
Tack för svaret :D

Tack för alla svaren, känns såå mycket bättre nu! Det blir bett för våran del nu, då både jag och hästen trivs med det.
Men har absolut inget emot bettlöst för det :)
Kramar :D

jag har bett i 99% av ridturerna, då hästen inte är skolad på bettlöst och jag inte har kunskapen att göra det själv. är ju en sak att rida ut rakt fram på bettlöst, men broms och böjning blir ju inte samma signaler sin hästen är van vid.
när jag rider på bettlöst så har jag en remontnosgrimma bara, går utmärkt att hoppa hästen på det men skulle aldrig få för mig att rida utanför hagen på bettlöst på henne :p bromsen är lite väl glappande :o.

Rider jag på bett är det endast med mitt mjuka raka Nova bett. Efter att felaktig betsling orsakat förslitning i munnen på min häst vågar jag inte använda nåt annat.
Annars rider jag i grimman ( vid skritt rundor)

Hej!
Jag rider ALDRIG med bett och skulle aldrig få för mig att sätta på min häst ett bett.
bettet skadar hästens mun. Min häst och mina kompisar som tagit efter mig och slutat med bettet funkar lika bra som med bett så vrf riskera att skada hästen? En av min kompisar ville inte t bort bettet till en början. Hon var rädd för att rida. starkt bett och spänt träns... jätte spänt! En dag sa hennes pappa att vi skulle spänna upp lite. Det gjorde vi på hästen som varit helgalen och lyssna int ett skit men när vi gjort det blev han super duktig. Ta bort bettet, tycker som dem som dem som tycker det är ren DJURPLÅGERIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag varierar. Har fått för mig att det är sunt för hästens mun. Jag rider i regel ut på hackamore och när jag tränar på ridbanan så rider jag med bett.

Skit i vad de andra säger - det är bara så urbota dumt! Jag rider dressyr och använder bett. Brukar dock rida ut på hackamore ibland.

En 6 år gammal tråd, jag tycker inte att om man använder bett på rätt sätt och det är anpassat, samt ryttaren har en mjuk hand att det klassas som djurplågeri.

Bästa är att rida med många olika alternativ så hästen inte får samma tryck på samma ställe hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst