Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte får tävla på kimblewick som är det bett, som jag provat, som hästen går bäst på.
Hästen är stor och jag är liten. Han behöver ett tydligt stöd från bettet för att komma till arbete. Han behöver alltså inte ett skarpare bett för att han blir stark på något sätt utan snarare tung i handen. På kimblewicket har jag en fjäder i handen, på transbett har jag träningsvärk i armarna efter ett pass . Jag erkänner ödmjukt att jag är urusel på olika betts funktion i ett vidare perspektiv...
Utvärdering av nyligen provade bett.
Kimblewick: Hästens favorit. Mjuk i handen, söker stöd direkt.
Tredelat baucher med fasta ringar: bäst alternativ hittills (får jag tävla på detta?) endast provat ett par gånger, hästen verkar hyfsat nöjd. Söker stöd och hyfsat mjuk i handen om än inte fullt lika som kimblewicket. Kan ha att göra med vana.
Vanligt tredelat: betydligt tyngre i handen men funkar hyfsat
Vanligt rakt tränsbett: hästen avskyr det
Vad hade ni testat? Bettet ska som sagt funka att träna och tävla dressyr på.
Hästen är stor och jag är liten. Han behöver ett tydligt stöd från bettet för att komma till arbete. Han behöver alltså inte ett skarpare bett för att han blir stark på något sätt utan snarare tung i handen. På kimblewicket har jag en fjäder i handen, på transbett har jag träningsvärk i armarna efter ett pass . Jag erkänner ödmjukt att jag är urusel på olika betts funktion i ett vidare perspektiv...
Utvärdering av nyligen provade bett.
Kimblewick: Hästens favorit. Mjuk i handen, söker stöd direkt.
Tredelat baucher med fasta ringar: bäst alternativ hittills (får jag tävla på detta?) endast provat ett par gånger, hästen verkar hyfsat nöjd. Söker stöd och hyfsat mjuk i handen om än inte fullt lika som kimblewicket. Kan ha att göra med vana.
Vanligt tredelat: betydligt tyngre i handen men funkar hyfsat
Vanligt rakt tränsbett: hästen avskyr det
Vad hade ni testat? Bettet ska som sagt funka att träna och tävla dressyr på.