Bett-dilemma

Sv: Bett-dilemma

Aha, så ett stångbett är det vanligaste körbettet?

*ler* Ja, körbett brukar ju vara stångbett, sen finns det ju olika stångbett att välja på, och enda sättet att veta exakt vad hästen är villig att acceptera och våga ta stöd på är ju att prova.

Jag skulle vilja säga att raka bett är mest lämpade till körning, och sen kan man sänka tömmarna så att skänklarna och kedjan används om det behövs.

På ett postkandar använder jag oftast mittenringen eller det högst upp. Högst upp så blir det som ett lite skarpare vanligt rakt bett. Kedjan avgär även hur skarpt bettet är. Man spänner den lite olika beroende på häst och uppgift.

OM postkandar: har hittlls inte hittat ett postkandar med rätt utformning för under 800, och därför rekommenderar jag gärna de sk grodbettet pga priset och pga utformningen på stången de har i munnen. .

mer uppdatering..

Nu har jag provat ett oledat tränsbett ett par gånger. Det har funkat riktigt bra:) Jag körde utan sällskap och han har lyssnat bra. Någon gång drog han iväg i "upplopps-tempo" men det berodde nog på att vi blev omkörda av travekipage. Hade jag haft sällskap hade han antagligen varit mer het. Men som sagt är det i så fall tävlingsskallen som sätter in då;)

Precis som du säjer, tyckte jag också att han lyssnade bättre på "cykelstyrningerna". Dessutom blev han inte alls lika studsig när vi tränade övergångar.

Jag har dåligt samvete. Även om jag alltid försökt vara så lätt på handen som möjligt när vi kört på postkandar, så han han "krullat ihop" sej när jag tagit i tömmen. Jag har helt enkelt tagit för hårt i honom:(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff