Bett B-ponny

L_C

Trådstartare
Har en femårig B-ponny, som vi ägt i drygt ett år.
Hon har gått med föl (född -12) och blev inriden av uppfödaren innan hon blev dräktig, hon är alltså inte jättevan vid att gå med träns, har mest bara gått omkring och varit unghäst/mamma.

Bettet jag har på henne nu är ett helt vanligt tränsbett, och det passar i storlek, det är inte problemet. Men hon tuggar och håller på extremt mycket med bettet vid promenader och longering. Häromdagen sparkade hon med framhovarna mot munnen när vi longerade. Hon är frisk i övrigt, verkar inte ömma i munnen, tänderna är bra, så jag tror inte det är något sånt det beror på. Hon var på extremt bushumör så "sparkarna" mot munnen kan ha varit glädjeskutt också... Hard to tell med de där små B-ponnyerna, rörelserna är så små och "spattiga".

Är hon bara ovan vid bettet? Ska jag bara fortsätta tills hon vänjer sig?
Ska jag testa med ett annat bett? Vilket?

Tränset är ett vanligt träns, utan någon nosgrimma, så det är ju inget sådant som trycker heller.

Ska testa med bettskivor för jag har märkt att det åker lite sidleds när hon tuggar och håller på, kanske blir bättre.

Tips någon?

Tack på förhand!

Sv: Bett B-ponny

Prova olika modeller. 2-delat, 3-delar, odelat. Prova också med fasta ringar. Du hittar säkert någon modell som hästen trivs med.
Har nyss sålt min b-ponny, men till henne hade jag ett odelat med fasta ringar och ett tredelat m.d rörliga ringar ich bettskivor. Växlade mellan dessa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
325
Senast: Valle
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 603
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka