G

GoldenNight

Hejsan! Jag undrar bara vad ni här på buke använder för sorts bett på era hästar - eller rider ni på hackamore/sidepull?

en frågvis [/färg)]

Nytt inlägg från mej =)

Jag själv rider på träning med tredelat metallbett, annars på ett tredelat i sötmalm/koppar och på hoppning rakt metallbett : storleken är 11,5 på mina bett och 12,5 på hans ridskolebett

ja det är hävstångeffekt på ett hissbett/amerikanskt gag, vilket de även är på pelham o pessoa

På min fjording använder jag bara tredelat tränsbett, både då jag rider o kör.

På varmblodet rider jag numera mest bettlöst, med BitlessBridle. Men ibland, eller om jag longerar/tömkör, blir det med rakt bett eller tredelat tränsbett.

Allt möjligt... Det hon vill ha för hon ändrar sig lite då och då:

Vanligt tredelat tränsbett (dock inte så ofta)
Hackamore
Blank stång (spansk)
Ska även köpa ett sidepull, som ridit på innan
Samt kapson
Eller kombinationen stång/kapson

Rider på remontgrimma (endast) eller rakt bett. :)

Hur tycker du att det funkar att rida på remontnosgrimma? Sätter du den lågt som man gör när man har bett eller sitter den högre på hästens huvud?
Sitter den bra på huvudet om man någongång skulle behöva ta tag i hästen ordentligt?

Tacksam för svar!

För det mesta rider jag på ett rakt, svagt böjt (mullen mouth) tränsbett med lösa ringar.
Vissa dressyrträningar rids på kandar, då har jag en mullen mouth stång och en tredelad bridong.
Det händer även att jag rider bettlöst, då är det vanligtvis ponnyhack, det rider jag mest med ute i skogen.

Jag rider sköthästen på antingen tredelat bett, eller tvådelat eggbett och ibland sidepull.
Ägaren rider på tvådelat.

Emma

Rider medryttarhästen på tredelat tränsbett eller hemmagjort sidepull. Föredrar att rida alla hästar på tränsbett så långt det går. Hästägaren rider på Happy mouth gag (tror jag det heter, stång utan kindkedja med hävstångseffekt) eller rakt happymouth bett.

Rider på ett tredaltat bet som pållen trivs super på :D
Dressyren varvas med tredelat och kandar...
Åsså blir det lite busrridning till och från sommarhagen i grimma :D

På shettisarna varvar jag mellan Jaktkandar och tredelat.
På den stora hästen använder vi oftast pelham, men han är inte ett dugg stark han trivs bara så bra på det bettet. IBland använder vi hackamore också.

Jag rider fullblodet på ett tränsbett den ena islänningen på ett tredelat och den andra på ett tränsbett. Araben rider jag på kopparbett stång eller hackamore

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka