betsling...

Kookaburra

Trådstartare
Sortera följande i kronologisk ordning som du tycker de ska användas under utbildning av "häst", "ryttare", "häst och ryttare" (alltså tre kategorier). Lägg in "handfattningstyp" där du tycker lämpligt, som prefix.

Följ gärna upp med argument om varför och när det är dags att byta till nåt annat osv. Det går bra att vara generell eller specifik. Om ni kommer på andra detaljer så utöka gärna! Bara o härja loss!
Men jag önskar tråden fri från personliga påhopp och annat smutskasteri, en öppen och välvillig tråd i kreativ anda helt enkelt. Jag utmanar er alltså :love:

(håller tummarna för att någon vågar svara...)

Kategorier
Utbildning av häst:
tränsbett
stångbett och tränsbett
ridkapson
ridkapson och tränsbett
stångbett
ridkapson och stångbett
inga tyglar alls
2+2
1+3
enhandsfattning

Utbildning av ryttare:
tränsbett
stångbett och tränsbett
ridkapson
ridkapson och tränsbett
stångbett
ridkapson och stångbett
inga tyglar alls
2+2
1+3
enhandsfattning

Utbildning av häst och ryttare:
tränsbett
stångbett och tränsbett
ridkapson
ridkapson och tränsbett
stångbett
ridkapson och stångbett
inga tyglar alls
2+2
1+3
enhandsfattning

Sv: betsling...

longe kapson

tränsbet

tränsbet plus ridkapson (eller hannoveransk nosband med tyglar i sidoringarna på nosbandet, billligt och bra, mera human än dom flesta spanska uppfinnigar)

ridkapson eller hannoveransk nosband med tyglar plus stångbet, en såkallad tom thumb (westernbet träns med sidostycken) fungarar bra även med hästar som är hårda i munden och kostar nästan igenting) börja med enhands

när hästen år VÄLTRÄNNAD övergång till skarpare stång plus ridkapson plus enhands

försök rida så mycket som det gör med nosbandet och använda tyglarna till betet bara lätt

varje gång du tilllägger et nytt element eller gör up i tränningspyramiden gör tillbaka till ett mildare bett.

Tänkte jag skulle ge något bra svar men kom fram till att det är väldigt svårt att säga ngt generellt om utrustning i allmänhet.
Speciellt när det gäller vad hästen ska ha, det som funkar bra för en häst funkar inte alls för en annan.

Att rida på enbart stång enhändigt visar för mig att hästen är så väl utbildad att den svarar på sitshjälper och inte längre behöver det extra förtydligande som kapson/tränsbett ger, speciellt vad gäller böjning och fram/nersökande.

Och vad ryttaren ska använda beror på vad man vill göra och vad hästen i dagsläget behöver. En bra utbildad ryttare ska kunna använda alla typer av betsling lika bra. Svårast tycker jag är alla fyra tyglar i vänster hand och spö i höger = flest hjälper att hålla reda på samtidigt. Lättast är bara stångtygel på en välutbildad häst.

Personligen har jag inte sett någon större anledning att använda tränsbett och kapson tillsammans, om det inte är för att man vill vänja hästen vid endera under en övergångsperiod, eller för att ryttaren ska träna på att ha två tyglar.

Till snaran....

Tränsbett
1+1

Kandar
2+2

Stång
2+2
3+1
1 hand

Kandar
3+1
1 hand

Kapson
Kan inte rida med....

Så har jag å min häst gjort, vi har lärt oss tillsammans under tiden...
Snart fortsätter vi prova "med inga tyglar alls" =p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
327
Senast: Cactus
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 320
Senast: starcraft
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka