Betsling på tävling

Sv: Betsling på tävling

på stor häst är det i princip fritt fram. du får dock inte tävla på mylerbett av någon form, men på ponny finns det vissa regler, exempel är att för att få tävla på hackamore krävs dispans om skänklarna på "bettet" är längre än 19 cm...

Vad jag vet får man rida på alla sorters bettlöst. Rider själv på ett vanligt sidepull (bettlöst) dock gäller inte detta på dressyr tävling eftersom att det finns en punkt i protokollet som heter "accepterande av bettet" så där finns lite striktare regler.. Men jag antar att du menar på hopptävling..

Japp och japp.

Du får dessutom sitta baklänges om så önskas. Dock något högre svårighetsgrad på det.:D

När tillkom regeln om Mylerbettet? Det måste ha varit i år i så fall.
För jag tävlade -05 och -06 på Mylerbett, såg ingen ändring i TR om det, har i så fall missat det totalt, läser alltid TR ändringarna varje år. Och domare förbjöd mig inte heller att ha det på tävling.
Och vad var motivationen till förbudet?

Finns inget förbud på Mylerbetten de får användas precis lika mkt som något annat.

Det är som sagt fri bettsling i hoppning dock får man inte kvala unghästar till championaten på alla bett men det står ju i de olika reglerna

Finns inget förbud på Mylerbetten de får användas precis lika mkt som något annat.

Det är som sagt fri bettsling i hoppning dock får man inte kvala unghästar till championaten på alla bett men det står ju i de olika reglerna

Oki i så fall måste det ha blivit ändrat denna månaden. för jag ringde personligen till svenskaridsportförbundet och frågade inför en tävling på regional nivå, eftersom jag själv anser att min häst fungerar bäst på detta. Men enligt dom på svenska ridsportsförbundet var det helt klart förbjudet att rida på ett myler bett, och då frågade jag om det fanns något sätt att söka dispens på att få rida med det. men det fanns det inte heller utan jag fick helt enkelt vänta att tävla min häst på de bettet till 2008 då de FÖRMODLIGEN skulle införa i tr att det vbar godkännt att tävla på det. SÅ en ligt dom finns det i alla fall förbud att tävla på myletr bett i så väl hoppning, som dressyr och fälltävlan. Men sedan hur det är i andra dicipliner vet jag inte.

Stämmer inte alls. Myler-betten är godkända i åtminstone hoppning och fälttävlan där bettslingen på ridhäst är fri.

Stämmer inte alls. Myler-betten är godkända i åtminstone hoppning och fälttävlan där bettslingen på ridhäst är fri.

okej.. men då kan jag nte förstå varför dom påstod att de inte skulle vara godkännt? menar kan väl knappast tänka mig att de skulle ljuga om en sån sak?

Oki i så fall måste det ha blivit ändrat denna månaden. för jag ringde personligen till svenskaridsportförbundet och frågade inför en tävling på regional nivå, eftersom jag själv anser att min häst fungerar bäst på detta. Men enligt dom på svenska ridsportsförbundet var det helt klart förbjudet att rida på ett myler bett, och då frågade jag om det fanns något sätt att söka dispens på att få rida med det. men det fanns det inte heller utan jag fick helt enkelt vänta att tävla min häst på de bettet till 2008 då de FÖRMODLIGEN skulle införa i tr att det vbar godkännt att tävla på det. SÅ en ligt dom finns det i alla fall förbud att tävla på myletr bett i så väl hoppning, som dressyr och fälltävlan. Men sedan hur det är i andra dicipliner vet jag inte.

Mylerbetten är endast förbjudna i dressyr, annars skulle väldigt många ryttare bli diskade :angel: Nej det har inte blivit ändrat denna månaden. jag har ridit och tävlat på Mylerbett i hopp och terräng sedan -01

algotsson411.jpg

Mylerbetten är endast förbjudna i dressyr, annars skulle väldigt många ryttare bli diskade :angel: Nej det har inte blivit ändrat denna månaden. jag har ridit och tävlat på Mylerbett i hopp och terräng sedan -01

algotsson411.jpg

ja men det är de jag inte får i hop. eftersom jag personligen ringde till svenskaridsportsförbundet och frågade förra månaden, och enligt dem var det förbjudet då i alla fall.. men ja ja, jag får väl helt enkelt prova igen, de är ju bara en fördel om man får det=)

I dressyr är ju de mesta sorters bett förbjudna. :smirk:
Minns när jag upptäckte att dåvarande medryttaren tävlade "olagligt" på det 3-delade bettet som pållen vi då hade alltid gick på. Dressyr är så krångligt utrustningsmässigt, jag kunde i min vildaste fantasi inte tro att det var skillnad "i laglighet" om det var en kula eller en liten platta i mitten på ett 3-delat bett!

Och när vi väl då skaffade ett 3-delat med kula, ja då fick vi av kunnigt folk påpekande att det inte HELLER var tillåtet, den lilla kulan var visst av otillåten metall...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka