Betforen dålig?

S

sweet_dreams

Hejsan!

När jag blöter upp betforen till min häst så blir den alldeles mjölig.. använder jag får mkt eller för lite vatten? :confused: tacksam för svar.:bow:

Sv: Betforen dålig?

Mjölig? Den är väl åtminstone fuktig?
Är det pellets eller "strimmel"?

Pellets verkar bestå av mindre bitar och blir därmed mera grynig än strimlad. Strimlad betfor blir ju bara större strimlor när den sväller.

Är det vanlig snitsel så är rekommendationen från tillverkaren att man ska ha dubbelst så mycket vatten som torr betfor vid blötläggning

det brukar stå på de flesta säckar hur mkt vatten man ska tillsätta.
men precis som någon skrev ovan så bör du ha minst dubbla mängden vatten mot vad du har betfor.
(1 dl betfor 2 dl vatten)
Jag har då upplevt att det kan behövas upp till 3 gånger så mkt vatten (1 dl betfor 3 dl vatten).
det är ju bättre att ta lite för mkt än för lite.
Kom även ihåg att betfor inte så gärna ska stå och svälla i mer än 12 timmar, då kan den börja jäsa...
om du har vanlig strimlad betfor, så låter det inte normalt att det ska bli mjöligt. misstänker du att det är något fel på den, så ta med dig prov på torr och uppblött betfor till det ställe där du köpte den.
(En anledning till varför man ska spara kvitton på foder oxå.. ifall det är dåligt.. :) )
Har du några funderingar så kan du ju alltid ringa tillverkaren av din betfor.
På säcken ska det stå tillverkare och hur du kan kontakta dem!
Hoppas det löser sig!
:banana:

Jag tycker också det låter konstigt, har aldrig vart med om det varken med pelletrerad eller "vanlig" betfor. Är det första gången du använder betfor? Åk och visa upp för någon som vet och kan, så får du bästa svaret!

Jag använder så mycket vatten så att det täcker betforen lite. Asså när jag menade "Mjölig" Så menade jag att den ser mjölig ut och så klumpar den ihop sig lite grann..
Men tack för era svar!:bow:

pinky skrev:
Mjölig? Den är väl åtminstone fuktig?
Är det pellets eller "strimmel"?

Pellets verkar bestå av mindre bitar och blir därmed mera grynig än strimlad. Strimlad betfor blir ju bara större strimlor när den sväller.

Det är strimlade betfor den sväller upp men ser lite mjölig ur.. svårt att förklara..

Lolo skrev:
Jag tycker också det låter konstigt, har aldrig vart med om det varken med pelletrerad eller "vanlig" betfor. Är det första gången du använder betfor? Åk och visa upp för någon som vet och kan, så får du bästa svaret!

Jag har använt betfor mycket innan det är de sista gångerna jag har blött upp det som det har blivit lite konstogt...

är det i slutet på säcken som du tagit nu? för där kan ju stimlorna ha gått sönder å blivit mindre. då kan det även lägga sig ett lager uppepå som kan vara typ åt det mjöliga hållet..
det enda jag kan komma på just nu.. har du inte en kamera så du kan ta kort på det då? :)

man kan inte ta för mycket vatten.. :cool:

betfordamm blir det ofta i säckarna tillsammans med strimlorna, det är absolut inte farligt, det är bara en del av betforen..

men klumpar det ihop sig kanske du har för lite vatten i..

länkar till betfortestet på en gång ;)
http://beastiebabe.fotopic.net/c782396.html

Va bra! Men är kan du förklara för jag förstod inte riktigt; var det lika mkt betfor i alla 6 glasen? Vad var skillnaderna i alla 6?

kom på nu att det var pelleterad och "vanlig"..

Senast ändrad av en moderator:

första bilden är ett vitt schema där det står pelleterad betfor, kallt, varmt och kokande vatten och samma med snitslad.. på första bilden står det mycket riktigt kallt vatten närmast klockan och kokande längst ut..

så ja det är exakt såsom det står på schemat och första bilden.. det finns liksom ingen anledning för mig att ljuga om vad som finns i glasen :confused:

Malin_84W skrev:
är det i slutet på säcken som du tagit nu? för där kan ju stimlorna ha gått sönder å blivit mindre. då kan det även lägga sig ett lager uppepå som kan vara typ åt det mjöliga hållet..
det enda jag kan komma på just nu.. har du inte en kamera så du kan ta kort på det då? :)

Jupp det var från slutet av säcken!! Går öppna en ny säck imorrn och prova

Det kan följa med sand o grus ibland som ligger i botten av säcken, plus "trasig" betfor då. Bara att kasta det sista o öppna en ny säck.

Tack så mkt!!!:bow: :bow: :bow:
KSa slänga säcken direkt när jag kommer ner till stallet

Tack igen!!:banana: :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 789
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA