B

B0ll

Har alltid hört att hästarna inte blir tjocka av betfor utan att det bara ger energi. Stämmer detta ?
Det är ju bara socker , så man undrar ju :)

Sv: Betfor..

Tjocka och tjocka, det beror sig ju på hur stort energiöverskott hästen får av betforen isf. För mkt energi lägger sig på hulllet och betfor är energirikt.

ja har aldrig märkt att dem blir tjocka av betfor, även om dem vilar:crazy:
om de e sant att dem blir tjocka av betfor så blir dem inte superfeta iaf:bump:

Om hästen blir tjock eller inte beror väl snarare på hur mycket energi du tillför och hur mycket den gör av med. Om du tillför mer energi än vad den gör av med, så lagras överflödet som kroppsfett. Tror inte att typen av foder har så mycket med saken att göra...

Det tror jag inte att dom blir.Men jag är inte säker:D

ja har aldrig märkt att dem blir tjocka av betfor, även om dem vilar
om de e sant att dem blir tjocka av betfor så blir dem inte superfeta iaf

Förlåt, har inget alls med tråden att göra, men det heter "de" eller "dom" i de meningar du skrivit! :crazy:

Har alltid hört att hästarna inte blir tjocka av betfor utan att det bara ger energi. Stämmer detta ?
Det är ju bara socker , så man undrar ju :)

För det första så är betfor inte "bara socker". Det är betFIBERNA efter att man framställt socker som ges till hästar, alltså långsamma fibrer som kan jämföras med hö. Sen att det tillsätts MELASS i Betfor (som ju är ett fodermärke, det heter egentligen betfiber) gör ju att den blir sötad.

För det andra så gör ALL ÖVERSKOTTS ENERGI att man går upp i vikt. Mer eller mindre. Det spelar ingen roll VAR det kommer ifrån!
Ofta ger man väl dock inte så mycket av betfor, kanske bara några dl, och det märks ju inte särskilt mycket på hullet. Men får hästen t ex 0.5kg betfor om dagen utan att behöva det så kommer den att gå upp mer eller mindre i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar