Sv: Betfor

Det beror på temperaturen i det utrymme du satt det. Mitt råd är att du smakar och luktar på betforen när den är nysatt så du vet hur det ska vara. Man känner direkt när det inte är färskt.

Om vi säger 10-15 plusgrader ? Kan det stå i ett dygn ? :)

Beror inte det lite på om den är pelletterad eller strimlad? Strimlad betfor tar kortare tid iaf.
Står den för länge i vilket fall som hest så börjar det lukta jäst... så det är nog det bästa tipset.. att lukta. Den kan också bli lite konstigt torr på ytan om den stått för länge.

Borde väl kunna stå o ett dygn om du ställer den svalt?

varför vill du ha den stående i ett dygn?

Det går iofs säkert bra så länge temperaturen håller sig under 10-15 grader (titta o lukta!). Men hur ska du göra på sommaren?

Jag brukar göra iordning betforen kvällen innan för fodring till morgonen. Men på helgerna då vi oftast rider redan på fm får det ju stå ca 20 timmar, men jag har inte märkt av att det skulle bli dåligt.

strimlad betfor bör inte stå så mkt längre än ca 12 timmar..
blir betforn för varm så börjar den ganska snabbt att jäsa..

så här står det på Daniscosugar´s hemsida (de som tillverkar betfor)

Betfor snitsel ska blötläggas i minst 1 timme och Betfor pellets
i minst 2 timmar. Det allra enklaste är om du blötlägger
på kvällen för utfodring på morgonen, och på morgonen för kvällsutfodringen. Vid höga sommartemperaturer ska du korta ner blötläggningstiden så mycket som möjligt, eftersom värmen annars kan få det blöta fodret att jäsa.
Vid blötläggning av Betfor blandar du 1 del Betfor med 3 delar vatten. Använder du pellets blandar du 1 del Betfor med 4 delar vatten.
hoppas du fått det svar du söker!
:banana:

Prick skrev:
varför vill du ha den stående i ett dygn?

Det går iofs säkert bra så länge temperaturen håller sig under 10-15 grader (titta o lukta!). Men hur ska du göra på sommaren?

Jo för jag har stött på ett problem och det är att min foderhäst får sitt betfor till lunch (ägarens beslut) . Hitils har jag lagt det i blöt på morgonen vid 9 och så har han fått det vid halv tre . Men det är inte så nära till stallet, och jag vet inte hurvida jag kommer kunna åka ut på morgonen endast för att blötlägga mitt betfor :crazy:

Så jag skulle verkligen behöva blötlägga det runt 18, och sen så får han det 14.30 dagen efter, och om det inte funkar så har jag uppenbarligen ett problem:cry:
jag vågar inte be dom som har morgonfodringarna heller, kom till stallet i söndags så jag är helt ny och känner knappt någon, plus att man måste hämta vatten i hinkar:(

I värsta fall så får jag ju då kanske ge honom hans betfor då på morgonen,då gör jag det klockan 18 på kvällen så få han det halv sju nästa dag ?

Jag blötlägger min betfor ett dygn innan - när jag kvällsfodrar så lägger jag betforen för nästa kvällsfodring i blöt. Det funkar utmärkt! Men som de tidigare skribenterna sagt - lukta!

Klart du ska våga fråga om det, är inte det poängen med kollektivstall? Att man ska hjälpa varandra?

Ställ hinken med torr betfor och ställ en (eller fler) PET-flaska/or med vatten i. Då kan morgon-personalen hälla i vattnet på morgonen!

Prick skrev:
Ställ hinken med torr betfor och ställ en (eller fler) PET-flaska/or med vatten i. Då kan morgon-personalen hälla i vattnet på morgonen!

Smart !:idea: Det ska jag göra :)

tack för allas svar !! :)

Vår betfor står runt 12 timmar, jag har aldrig kännt att det luktar eller smakar dåligt.

I vårt stall brukar vi ställa iordning betforen kvällen innan eller på morgonen när dom ska ha maten på kvällen coh det har då alltid funkat och inte varit några problem med lukt och smak eller så.¨

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama