Sv: Betfor

Min häst dog då han fick tag i oblöt betfor livsFara

Våran b-ponny hade lyckats smita från spiltan för någon vecka sedan och lyckats smit ain i foderkammaren, hur vet vi inte. Men havre och betfor hade han stått och ätit hur mycket som helst av. Vi avlöste varandra med att gå med honom. Som tur var hände inget allvarligt.

det kan väl också fastna i halsen och orsaka foderstrupsförstoppning bla...

tilläggas kan att en brittisk vän gett torr betfor så länge hon kunde minnas o inget hade hänt hennes hästar.

chockerande för oss svenskar...:o

Hästen hade fått tag på det igår morse. Men hon verkar inte ens ha fått ont i magen än så länge iaf! Och faran borde väl vara över om det inte hänt nåt än? :confused:

Står på påsen att det bör blötas för att undvika foderstrupsförstoppning så jag tror inte på att det sväller i magen.
Mitt sto har ätit torr betfor och inget hände.

Lazio skrev:
Står på påsen att det bör blötas för att undvika foderstrupsförstoppning så jag tror inte på att det sväller i magen.
Mitt sto har ätit torr betfor och inget hände.

Betfor sväller ju till sådär en 6-8 ggr ursprunglig volym (lite skillnad på riven och pelleterad betfor) och denna svällning tar från ca 30 minuter upp till några timmar beroende på beredningsform mm.

Får hästen i sig en mindre mängd torr betfor så behöver det inte vara särskilt allvarligt, MEN i större mängder kan torr betfor orsaka livshotande skador... i synnerhet som hästar inte kräks när betforen sväller vilket många andra djur skulle ha gjort.

Så se för tusan till att hästen inte får betfor som inte har svällt ordentligt.

Ett enkelt svar!
Antingen händer inget eller så fastnar det i matstrupen på väg ner. Risken är störst om det är riktigt torr betfor.

Givetvis sväller det i magen. Det tillförs ju vätska genom hästen själv. Foderstrupsförstoppning är en vanlig påföljd. Jag tror man ska akta sig för att ge råd om att inget händer. Alla veterinärer vet att så inte är fallet

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 916
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar