J

janivista

ska man ge hästen betfor före eller efter ridningen?
ALLA på mitt stall ger efter ridningen, men jag hörde en gång stallägaren säga att man skall ge den innan, annars så får hästen energi på natten..
då jag tvivlar på denne människas kompitens så frågar jag här.
när ska man ge betforen och om man ska ge den innan hur lång tid innan ridning?
 
Sv: betfor

Menade stallägaren att man inte ska fodra hästarna på kvällen alls då?? det är ju liksom energi i annat foder med...
Mina hästar får betfor på kvällen, Men det är många som ger tre ggr/dag och en del två, Ge så som det passar dig och din häst så blir det nog jätte bra.
 
Sv: betfor

Säger som Giffan, ska man inte ge hästarna foder till natten alls då?

Jag tror inte att betfor ger den snabba energikick som vissa påstår, för det innehåller inte sååå mycket socker egentligen, och man ger ju oftast inte några större mängder.
 
Sv: betfor

jag fodrar inte innan ridning, hästen behöver smälta maten i lugn och ro. Jag gillar inte att äta middag o sen ge mig ut och spiringa en sväng. På människor funkar det ju iaf så att blodet går till magen och inte tillmuskerna när man äter, och det borde väl va så på hästar med.
 
Sv: betfor

Hur ska de bli mjölksyra i benen av just betfor???
Mjölksyra är ju något man får i musklerna när de ansträngs, oavsett om du ger betfor eller annan mat. Rätta mig om jag har fel, mina får det inte i benen av betfor, och jag försöker undvika att de får just mjölksyra....
 
Sv: betfor

Jag hörde det från en stallägare som inte gav hästarna befor för mjöksyran.. har ingen anning ,, därför frågade jag folket här
 
Sv: betfor

jag vet itne vad han menade..
tror han menade att man inte skulle fodra med just betfor på kvällen för då " stod hästarna och studsade i boxarna på natten" därför tänkte jag att d skulle vara väldans dumt att ge d på kvällen.. men min får d när vi har ridigt bara för att d e gott, och himmelens bra att blanda i mineraler o sånt jox i :d
 
Sv: betfor

Mjölksyra får man av statiskt myuskelarbete. muskeln är då oavbrutet spänd och transporten av syre och näringsämnen försvåras. Vid brist på syre blir förbränningen dålig och det bildas bland annat mjölksyra, som hämmar och tröttar ut musklerna. Studier har gjort med betfor ang när det är bäst att ge, faktum var att betfor hade bäst verkan direkt efter ett träningspass. Då var hästens blodsockernivå så låg, så där passade betfor bäst in. Betfor ger inga hästar som står och hoppar hela nätterna, betfor ger snabb energi.
 
Sv: betfor

Grovfoder är ingen fara att fodra med direkt före ridturen. Hästen är ju konstruerad att omvandla stora mängder grovfoder samt vara beredd på flykt...så om inte hästen skulle klara springa med magen full av grovfoder vore den ett lätt byte ;-)...Kraftfoder är ju en annan sak, men det är ju mera tillskott och inget egentligt foder i den bemärkelsen som grovfoder är.
 
Sv: betfor

Jag brukar ger betfor på morgon och kväll (just nu bara morgon). Om jag ska ge före eller efter jag rider så blir det efter..
 
Sv: betfor

nanni skrev:
e det bara jag som har hört att hästar för mjölksyra i bena av betfor??

hästar får inte mjälksyra av betfor. då min häst hade varit ute och roat (?) sig genom att rejsa på vägen i 2,5 km hade hon mjälksyra några dagar fråamöver, då fick jag tipset att ge betfor istället för havre om hästen behhöver mycket energi eftersom betfor inte ger så mycket mjölksyra..
 
Sv: betfor

ehhmm? min får betfor tillsammans med resten av sitt kraftfoder, morgon vid 7-tiden och kväll vid 20-tiden.
 
Sv: betfor

Min häst får betfor efter ridningen.
Anledning: Ger du hästen betfor efter så ger du tillbaka hästen den energi den gjorde sig av med under ridpasset. Hästen behöver inte ta av kroppens andra energikällor för att återhämta sig.
 
Sv: betfor

Det finns ju olika energi. som för oss..

Snabb energi som godis, ljust bröd osv.
eller proteiner, bra mat, havregryn..

Så det kanske beror på VAD för mat man ger på kvällen.
Jag ger mina betfor på morgonen för att jag tycker att det är onödigt att ge "snabbenergi" på kvällen.

min häst slutate knapra inredning när han fick det på morgonen också.. det tyckte ju jag var bra i af.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: betfor

jag ger betforn på morronen till min häst för att han inte äter upp allt kraftfoder annars, annars hade jag gett det vilket som, tror inte det har så stor betydelse.
På kvällen äter han allt utan betfor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Senast: Scata
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp