K

Killbarry

Hur mycket vatten resp. betfor ska man "blanda" ?
Jättesnällt om jag får ett svar. :d
 
beror på hur blöt du vill ha betforn och vilken typ av betfor du har. pelleterad bör läggas i ca 1 del betfor och 3 delar vatten, medan flingor inte behöver lika mycket vatten :bump:
 
riven/strimlad 3 ggr så mktvatten
pelleterad 4 ggr så mkt vatten

jag har testat hemma.. tog sina timmar att få pelleterad betfor att svälla klart i kallvatten.. 5 timmar tog det..
 
hur vet man när betforen svällt klart? jag brukar ge min häst betfor så att den är nästan som soppa, för hon förlorar mycket vatten när hon rids och tycker lixom att betfor vatten är godare än vanligt vatten. jag fyller upp minst dubbelt eller ibland 4 ggr så mkt vatten som betfor. när jag ger min häst betfor som lixom är svullet men inte har vatten flytande kring sig så tror jag jämt att hon ska få strupförstoppning. är jag bara nojjig?
/Ewe Ewe.Has.It
 
betforen behöver inte vara simmig, det räcker med att den är mjuk. om den har stått i 3-4 timmar i kallt vatten är den färdig (gäller flingor)
 
Jag har alltid dubbelt så mycket vatten som fling-betfor.
eftersom hästarna får betfor och kli i samma giva så ska det ju ändå blötas. då gör det inget om betforn är lite simmig.
 
vad är detta flingbetfor? jag har aldrig hört talas om det... jag använder vanligt betfor ser ut som oregelbundna fjuttkorvar..som e lixom skrumpna... finns det nån annan variant?
 
Dina "oregelbundna fjuttkorvar" är väl vad som också kallas för riven betfor (flingbetfor)? Betfor finns ju i pelleterad form också. Det är väl de två former av betfor som finns? :confused: :)

Mvh Huntress
 
japp, finns pelleterad och dom där skrumpna fjuttiga grejjerna :D
 
1 del betfor 3delar vatten (flingorna)! Glöm inte att betforen måste stå i 12h enligt rekomendation! Blanda iordning betforen på kvällen innan så¨behöver du inte oroa dej för förstoppningar osv.. Gör absolut inget om du blöter "för mycket".. då vet du ju att hästen fått i sig vätska.. samt risken för foderstrupsförstoppning minskar!
 
Vi har pelletrerad betfor på jobbet & vi kör på 1del betfor och 4delar vatten..ca...det finkar utmärkt..jag personligen vill gärna ha det lite små slafsigt till min pålle
 
svälltider för betfor (testet gjordes i en lokal med lufttemp ca 17 grader)

Riven/strimlad betfor (skrumpna små remsor/korvar)
Kallt vatten: 2½ timme
varmt kranvatten: 40 min
kokande vatten: 5 min

Pelleterad betfor
Kallt vatten: 5 timmar
Varmt kranvatten: 4 timmar
Kokande vatten: 30 min
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
881
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
692
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp