arabia

Trådstartare
Vi stödfodrar våra hästar nu när betet börjar tryta (värmen gör att det inte växer nått)
Fodrar både lite kraftfoder o hö
Nu undrar jag hur kort tid man kan ha betfor i blöt innan man fodrar med det? Vill ha det liggande så kort tid som möjligt nu i värmen. Normalt sett så blötlägger jag det i minst en timma
 
Om det är snitslad betfor så går det väldigt fort. Brukar väl räkna med 20 min men ofta är det klart snabbare än så. Du kan ju prova att känna på den, när den känns mjuk och inte har hård kärna är det ok. Men så kort tid som en knapp halvtimma utgör ingen fara ens nu i värmen.
 
jag är bara ute i stallet en gång om dagen så jag kan inte låta det ligga så länge, o jag vill inte ha det liggande så länge heller, det jäser snabbt i värmen
 
Vi stödfodrar våra hästar nu när betet börjar tryta (värmen gör att det inte växer nått)
Fodrar både lite kraftfoder o hö
Nu undrar jag hur kort tid man kan ha betfor i blöt innan man fodrar med det? Vill ha det liggande så kort tid som möjligt nu i värmen. Normalt sett så blötlägger jag det i minst en timma


Är absolut ingen foderexpert, men tar det inte typ 10 min om du tar lite varmare vatten och det är så varmt ute nu? Ingen jag vet rider och mockar osv på 10 min så det bör ju hinnas i såfall ;) Men någon som kan lite mer får gärna rätta mig om det är fel :-)
 
vi har inte varmvatten i stallet, o det låter inte så lockande heller mede varmt vatten nu på sommaren
 
Menar mer lite ljummet inte varmt varmt :) Finns alltid lösningar, man kan ta med sig vatten i en termos. Det hinner säkert bli färdigt på en 30-60 min om där är så länge. Annars har jag hört att betfor pellets ska dra sig väldigt länge men vet inte om det hinner bli dåligt ändå?
 
@arabia
Men menar du att du tycker att 20 min är för lång tid? Det behöver inte vara varmt vatten för att bli klart på den tiden. Eller ger du pelleterad betfor?
 
Det tar minst en halvtimme i kallt vatten kulle jag säga. Kortare i varmt vatten. Om du inte är i stallet så ofta kan det kanske vara en idé att a hem e hink med torr betfor hem som du blöter upp hemma istället. Då kan du välja själv hur lång tid betforn ska stå i blöt och om du vill ha den i kylskåpet eller så.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Tog en kurs i fodersäkerhet och mikrobiolgi där jag valde att analysera betfor som stått i solfönster 2-3 dagar. Hittade ingen tillväxt av svamp (jäst/mögel) eller höga halter av bakterier så hade inte varit orolig för att göra betfor dagen innan om det fanns ett svalt stall.
 
Mest för min egen skull gör jag ibland i ordning maten (allt blötläggs) senare på dagen när det är såhär varmt men den har aldrig varken luktat eller sett konstig ut (ena hästen för hälften linfrökaka o hälften speedibeet så det märks ju rätt lätt på den).

Tipsar annars som TinyWiny om speedibeet, det är verkligen klart på 10 min eftersom flingorna är pressad betmassa jämfört med snitsel som i Betfor.
 
Nej alltså det är inga problem för mig o vänta tex en timma innan det är klart, bara tänkte på hur snabbt det är färdigt så man kan ge det, vill inte ha det liggande längre än nödvändigt om man säger så då
Är alltid i stallet minst ett par timmar så att få betforn klar är inga problem, men vill ge den så "färsk" som möjligt
Så det handlar inte om att jag inte hinner vänta på att det ska bli klart
PÅ vinterhalvåret lägger jag morgonmaten i blöt på kvällen o kvällsmaten på morgonen, men nu vill jag inte att den ligger så länge
 
Jag skulle nog vilja påstå att det varierar från säck till säck. Vissa partier kräver ett par timmar för att svälla färdigt medan andra är klara på en kvart.

Sen ser jag en aspekt till - det farliga med torr betfor är att den sväller fort när den kommer i kontakt med vätska (i hästens munhåla och strupe). Om man blötlägger betfor och rent visuellt ser att den har svällt betydligt, och den dessutom ligger kvar i överflöd på vatten, då har jag personligen svårt att tänka mig att den blir särskilt farlig att fodra med. Min tanke är att det är "det första den sväller" som är det farligaste.
 
15-20 minuter brukar räcka, huvudsaken är -som ameo skriver- att den första blixtsnabba svällningen är gjord.

Har själv testat att sätta torr betfor i halsen, den sväller verkligen på några sekunder och fastnar...
 
Här ligger den oftast i blöt iaf en timma, men tänkte bara lite om ifall man har bråttom nån dag eller så, lägger alltid betfor i blöt i mkt vatten, blir nästan som soppa för hästarna, men då får dom i sig lite extra vätska i sommarvärmen oxå o det är ju ingen häst som dött av det vad jag vet iaf
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 671
Senast: emma-vsm
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 744
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp