Betfor vs Vetekli...

charmant

Trådstartare
Nu vill jag veta för och nackdelarna med dessa två foder.Har läst foder inlägg här så jag är helt snurrig i bollen.
ger kli bättre hull än betfor?Vilket ger mest energi?Vilka mängder kan man ge osv....Snälla hjälp mig med för och nackdelar.Vi är några i stallet som har delade meningar om detta. :smirk:

Sv: Betfor vs Vetekli...

betfor innerhåller mkt energi och är gått för hästen=fördelar

nackdelen är att hästens egna salivpruduktion hämnas dessutom är de mkt socker i de... socker är inge bra

Jag och en kompis bytte båda ut betfor mot kli, då vi ville prova och se vad som skulle hända. Vi tyckte att det var för mkt socker i betfor. Min kompis tyckte att hennes häst fick fastare avföring av kli, jag tyckte min fick tvärt om. Så jag ska börja med betfor igen och kompisen ska ge kli. Som nån skrev innan, så innehåller de ju olika grejer, har inte foderboken här för att säga exact vad (kan inte det utantill)...

Det är väl som det brukar, alltid finns det någon som har en häst som inte fungerat på det ena eller det andra.

Jag gillar både kli och betfor, ger gärna min häst båda delarna. När man ger kli måste man dock ge akt på kalk/fosforbalansen, vi brukar alltid ge kalk i kliet.

Vi ger både Vetekli och betfoder till våra hästar.
Betfoder är ett sockerfoder som är ett energirikt foder och Vetekli en biprodukt från kvarnindustrin. Veteklin är rik på fibrer som har en bra inverkan på fodersmältningen och veteklin har högt proteinvärde och är rik på b-vitaminer.

näringsinnehåll betfoder:
smältbart råprotein 50
MJ/kg (energi per kg) 11,2
Ca /kg (kalk) 8
P g /kg (fosfor) 0,6

näringsinnehåll vetekli:
smältbart råprotein 110
MJ/kg (energi per kg) 9,6
Ca /kg 1,5
P g /kg 11

Jag har hört att om man ger vetekli så ska man inte ge mer än 30% av den totala fodermängden.

Att betfor hämmar salivproduktionen finns inget belägg för inte heller att socker på ngt sätt är sämre än stärkelse.
Betfor innehåller mindre lättlösliga kolhydrater än spannmål fördelningen av energi från fiber o lättlösliga kolhydrater är ungefär samma som i ett energirikt hö.
PL

Senast ändrad:

Problemet med vetekli är den höga fosforhalten dessutom i form av fytinfosfor som binder andra mineraler.
Helena Handberg(som är den klart mest insatta i foderforskning på detta forumet) beskrev detta bra för ett tag sen.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt