betfor vintertid i kallstall?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 009
M

makejo

hur gör ni som har hästarna i kalla stall på vintern med betfor?
Jag är uppe i stallet på dagtid då lägger jag in betfor och havre o mineraler i krubban och blötlägger där på plats så är det klart när dom släpps in på kvällen.
Men betforen fryser ju om den ska ligga där några timmar. vi har ingen värme i stallet uten hästarna värmer upp det själva när dom kommer in, men han kommer ju vilja äta den när han kommer in såklart. vet att dom andra brukar strunta i att ge betfor under frystiden.

Sv: betfor vintertid i kallstall?

Har samma problem som du, kallt å hemskt på vintern:crazy: Lurar själv på hur jag ska göra, speciellt när man inte hinner dit på morgonen då blir ju inte "klart" innan kvällsmaten

jadu, du får börja ha en kylväska i stallet, ställa hinken med mat däri när du hällt på vatten så att den som tar in får ta upp hinken och hälla fodret i krubban då..

kylväskan isolerar ju så då kommer maten inte att frysa..

fungerar det?? det verkar ju lätt och smidigt men måste man inte ha något där i som håller lite värme? en tom kylväska kan väl inte isolera så mycket eller?? har du provat deet här själv?

Mina hästar går på utedrift men jag fodrar med betfor vintertid, ställer hinkarna i pannrummet där jag oxå har vatten.
Men jag antar att du har dina hästar inhyrda, finns kanske nåt garage eller annat utrymme som du kan fråga om du får ställa in en hink betfor?

nej tyvär finns det inget varmt rum alls vid stallet.

Gå över till melass som ni kan blanda färdigt och i termos, i den temperatur ni vill ha.

Jag tog alltid med mig maten hem på kvällen och sedan med mig på morgonen igen! Oftast jag som fodrade!
Eller så hade jag varmvatten och hällde på betforen för att den skulle tina upp. Vet inte om det är bra, men hästarna tyckte om det bättre i alla fall!

ja jag får prova mig fram till nån bra lösning när den hemska kyltiden kommer.. har ju ändå med mig varmvatten upp till stallet eftersom jag häller varmvatten i hinken för att det inte ska frysa tills han kommer in.

Men... Jag står också i kallstall och jag har aldrig lagt märke till att betforn har frusit till?

Jag brukar göra så om vintern att jag håller på kokande/jättevarmt vatten. Då sväller det fortare och vattnet är varmt ända tills fodring då det brukar ha sjunkit ner i graderna så det bara är ljummet.

Verkar ju jobbigt att ta med sig diverse kylväskor eller fixa betforn i en termos...

ja jag ska prova med varmt vatten får se hur länge det håller sig.

Prova med kokande vatten.
Men då får man göra det några timmar innan fodringsdags, för annars bränner de sig på tungan de små liven.

Har ni inte något uppvärmt utrymme? Sadelkammare eller dusch?

Vi ställer in foderhinkarna i duschutrymmet på vintern, det är som ett eget rum med dörr, och är lite uppvärmt för att inte vattnet ska frysa. Hästarna duschas ju inte så ofta på vintern heller, men ska någon absolut duscha sin häst så får denne ställa ut hinkarna en stund.

Även morötterna förvaras därinne när det är som kallast.

Vi har betforspannen i tvättstugan/sadelkammaren där det är plusgrader. Vi har iofs allt foder där men ändå :p

jag håller med.. sadelkammaren har vi våran betfor i på vintern där det iaf är ngr plusgrader..

som sagt det verkar ju lite jobbigt med termos och kylväska!!:smirk:

Men... Jag står också i kallstall och jag har aldrig lagt märke till att betforn har frusit till?

Jag brukar göra så om vintern att jag håller på kokande/jättevarmt vatten. Då sväller det fortare och vattnet är varmt ända tills fodring då det brukar ha sjunkit ner i graderna så det bara är ljummet.

Verkar ju jobbigt att ta med sig diverse kylväskor eller fixa betforn i en termos...

Inte betfor, utan melass.................

fungerar det?? det verkar ju lätt och smidigt men måste man inte ha något där i som håller lite värme? en tom kylväska kan väl inte isolera så mycket eller?? har du provat deet här själv?
nej, vet du hur en kylväska fungerar överhuvudtaget?

väskan i sig kyler inte alls, utan det kallas kylväska för att det är det man har dem till för det mesta.. isloeringsväska är ett mer passande ord..

väskan är som ett egete isolerande litet rum och det som läggs däri behåller sin temperatur längre så värmen (eller kylen) inte försvinne rut genom det isolerande lagret med frigolit..

har du varmt vatten med dig är det perfekt!
och du behöver aldrig släpa väskan fram och tillbaka (som Carla verkar tro att jag menade) utan du har den helt enkelt ståendes i stallet JÄMT..

själv använder jag kylväska när jag köper akvariefisk på vintern.. de behöver hållas i en temp av 24 grader hela tiden och på 6 timmar i väskan i kall bagaglucka har tempen sjunkit ca 2 grader bara.. jämfört med vattenflaskan i bagagen som då är en isklump..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 490
Senast: malumbub
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 115
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 363
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka