Betfor - varför inte?

Kazaam

Trådstartare
Naturligtvis vet jag vad betfor är, men jag har börjat fundera på vad det egentligen gör för hästen?? Förr gav ju "alla" det och idag är det ytterst få som ger betfor till sina hästar. Alltså - behöver de egentligen inte sockret som betforen är, eller får de i sig det på annat sätt nu mera, med alla helfoder som finns på marknaden?
Om man ändå ger betfor ihop med ett helfoder, sabbas hela det fodrets sammansättning då, eller?

kanske ett gäng dumma frågor, men jag började tänka på det här om dagen, och kom själv inte fram till några kloka svar - så jag dryftar min okunnighet här hos er :confused: :crazy:

Sv: Betfor - varför inte?

Varför skulle hästarna behöva sockret? Mig veterligen äter dom väl inte rent socker ute i naturen?

Jag visste inte att det är många som har slutat med betfor :confused:

Naturligtvis vet jag vad betfor är, men jag har börjat fundera på vad det egentligen gör för hästen?? Förr gav ju "alla" det och idag är det ytterst få som ger betfor till sina hästar. Alltså - behöver de egentligen inte sockret som betforen är, eller får de i sig det på annat sätt nu mera, med alla helfoder som finns på marknaden?
Om man ändå ger betfor ihop med ett helfoder, sabbas hela det fodrets sammansättning då, eller?

kanske ett gäng dumma frågor, men jag började tänka på det här om dagen, och kom själv inte fram till några kloka svar - så jag dryftar min okunnighet här hos er :confused: :crazy:
Det finns ganska många trådar om betforens vara eller icke vara, leta bland de första sidorna här så lär du nog hitta några där alla argument dryftats hit och dit. Här är några:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=939782
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=913076

Men kort - betfor är långt ifrån bara socker. Vill du ge socker så ge ren melass. Det är fiberrikt och innehåller både långsam och snabb energi.

Varför skulle hästarna behöva sockret? Mig veterligen äter dom väl inte rent socker ute i naturen?
Betfor innehåller MINDRE socker än vad vanligt gräs gör, som hästarna äter dagligen på sommarhalvåret...

Senast ändrad:

jag ger betfor dels för att min häst tycker e så gott och för att han har lätt för att få foderförstoppning och när han äter betforen får han även i sig vatten.. Betfor hjälper ju att hålla magen igång på hästen också..

Jag tillhör skaran som slutat med betfor.

Innan gav jag det mest för att det passade ihop med havre och mineraler, så det inte blev så torrt. Sedan har jag istället gått över till blöt lusernpellets, som jag tycker innehåller mycket mer nyttigheter än betfor, och då behövde jag helt enkelt inte betforen längre.

Det där med att det ska vara bra för magen känns mest som en reklamdänga men det är möjligt att jag har helt fel. Mina hästar är bra i magen utan betfor i alla fall. :)

Tusen tack för ditt svar, Ameo!! :bow: :bow:

Tänkte, som vanligt, inte på att söka först - sorry :o :crazy: :angel:

Jag tillhör skaran som slutat med betfor.

Det där med att det ska vara bra för magen känns mest som en reklamdänga men det är möjligt att jag har helt fel. Mina hästar är bra i magen utan betfor i alla fall. :)

Reklamdänga.... rent logiskt så är det en stor fiberkälla om man tänker efter... sedan finns det ju andra sätt att få i dem fibrer, men reklamdänga känns inte som rätt benämning tycker jag.. ;)

Jag ger betfor av ett kanske ovanligt skäl... min häst står tillsammans med travare (tävlinghästar) och de får rätt mycket kraftfoder. Min hobbyhäst som dessutom får mycket hö behöver inte så mycket kraftfoder utan jag är mest ute efter lite "krubbskrammel". Betforen får han för att jag kan blöta upp rätt små mängder befor i MYCKET vatten vilket ger att han får "soppa" bestående av betfor, lucernpellets och lite havre och då har han att sörpla med ungefär lika länge som tävlingshästarna som får mer kraftfoder.

Han har en tendens att börja väsnas annars - om hans krubba är tom och han får stå och lyssna när de andra mumsar. Att han får massor med mer hö än de skiter han högaktningsfullt i i det läget :p

Det marknadsförs ju på det viset... Jag tror inte det är fel alls att ge betfor, men fibrer får de ju i både hö och halm.

Betfor är bra då det är en bra energikälla utan stärkelse. Du kan därigenom minska/ta bort mängden havre/korn då dom är stärkelserika och därmed INTE bra för kusens mage.

Passar även på att lyfta fram lusern som ger energi och gott om protein, utan stärkelse och vill "dissa" majs som fodermedel pga. det höga stärkelsevärdet.

Det är testat och bevisat (av Carina Palmgren Karlsson åt SLU) att betfor har en positiv effekt på hästen, minskar bland annat mjölksyrenivån i musklerna.

En av anledningarna till varför betfor är bra för magen är för att det inte innehåller stärkelse.

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte så att betforen hjälper hästen att lättare ta upp näringsämnen? jag provade att sluta med betfor ett tag för några år sedan till min valack som är äldre och ganska svårfödd och han tappade alldeles för mycket på vårkanten.jag har helt enkelt provat flera olika alternativ och betfor är det som har fungerat i längden.

Det är testat och bevisat (av Carina Palmgren Karlsson åt SLU) att betfor har en positiv effekt på hästen, minskar bland annat mjölksyrenivån i musklerna.

En av anledningarna till varför betfor är bra för magen är för att det inte innehåller stärkelse.

Skriver under på detta. De hästar som jag haft som gått utan betfor har blivit tröttare fortare än de med. Detta är helt ovetenskapligt testat men dock under många år på en hel del olika typer av hästar.

Det finns någon anledning till att man ger betfor till de allra flesta tävlingshästar på hög nivå.

och så kan jag säga att jag nästan SVÄR på att det är super för att hålla magen i trim! en vän började ge betfor av en slump till kolikhäst - den fick inte kolik nå mer.
senare slutade hon ge betfor till en häst som inte skulle ridas mer och den fick kolik. Jag hör om många kolikfall i närheten och några av dem äter INTE betfor, allas foderstater vet jag ju såklart inte.
Men *peppar peppar peppar* så har jag aldrig genom åren haft en kolikhäst och samtliga hästar har käkat betfor!
jag funderade ett tag på varför men så läste jag just om detta med magen/fibrer etc och fick mig en tankeställare och de äter fortfarande betfor! tom gammelponnyn som är tjock som en gris äter betfor för magens skull (litegranna bara)

betfor innehåller pektin= löslig fiber vilket gynnar de goda tarmbakterierna.
Det finns 2 sorters fiber löslig och olöslig vilka fyller olika funktioner.
Om det finns pektin i hö vet jag inte men tvivlar på det.

+ nyttiga fibrer för hästens matsmältning,
+ jättebra att röra ner pulver i, slinker ner även hos lite mer kräsna hästar
+ billigt
+ calciumrikt, bra om man ger fosforrikt kraftfoder, tex korn, havre, vetekli
+ jättebra att vänja hästen vid att äta då det är ett bra sätt att få i hästen extra vätska vid behov

- måste blötas innan fodring
- innehåller en del melass, som ett fåtal hästar får för mkt överskottsenergi av
- kan göra vissa hästar lösa i magen
- brukar innehålla en del grus tyvärr, men det kan avhjälpas genom att man inte ger det i botten på hinken.

Sedan får man förstås se omd et passsar in i foderstaten, är energirikt men inte så proteinrikt.

Senast ändrad:

Ang. att hästar som äter betfor inte får kolik...
Jag är rätt säker på att det handlar mer om fodringsrutiner och mängden hö i kombination med kraftfoder de får.
Betfor innehåller som sagt pektin och ja, det är nyttiga fibrer. Men en häst som står på en grovfoderbaserad balanserad foderstat behöver inte de där "extra fibrerna" utan har en mage som mår bra i alla fall.

Jag ger betfor vid behov om jag ska blöta upp tex jäst och soja som min häst vägrar äta torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka