Betfor - torrvikt eller färdigsvällt

A

AnnikaH

Säkert är det redan någon här på buke som skrivit om det man jag kan iallafall inte hitta något om det här.:smirk:

Sitter och försöker räkna ut en foderstat på hippocampus. Om jag t.ex. anger att jag vill ge betfor och 0.2 kg, vad är det som avses? Torr betfor eller färdigsvällt??? Det är ju rätt stor skillnad i vikt eftersom det suger åt sig så mycket vatten. Någon som vet vad som avses?

Undrar också om någon vet hur mycket 0.2 kg betfor motsvarar i deciliter räknat? Jag har nämligen ett liter mått i stallet som jag använder och det vore praktiskt att fortsätta med det.;)

Sv: Betfor - torrvikt eller färdigsvällt

alltid TORR vikt när man räknar foderstat. Analysen för betforen är ju gjord på torr så räknar man blöt vikt får du ett betydligt lägre näringsinnehåll. Har ingen aning om vad 0,2 kg blir i volymmått men ett tips är väl att ta hem lite och väga upp 0,2 kg och sedan hälla i litermåttet...
//marti

Man mäter betfor i torrvikt.

Vad 0,2 kg är i dl vet jag dock inte men det är ju bara att väga dl-mått efter dl-mått tills du når den siffran.

Oops! Var tydligen redan någon som hann svara medan jag skrev...hehe

När jag har vägt upp min betfor (torr) så är 4 dl 200 gram alltså 0,2 kg.
:)

1dl väger 25-34g.

Sist jag vägde fick jag att 5 dl var 0,2 kg. Men det har för mig varierat mellan säckarna så det är bäst att väga själv.

Tack för hjälpen! Jag ger 2 dl 2ggr per dag nu, så då har jag ju räknat rätt i foderstatsprogrammet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukare! Jag har fått min analys på mitt hösilage nu, och jag vill veta om ni anser att denna foderstat duger till min häst...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama