Betfor till en kanin.

jassica

Trådstartare
jag berättade idag för en tjej att jag gav betfor till min förra kanin, detta ahde hon aldrig själv haft i tanken trots att hon har betfor hemma och ger till sina hästar..

Är det någon annan som ger sin kanin/kaniner det?

Sv: Betfor till en kanin.

Hej!

Jag ger inte till min kanin, men det är nog ingen fara att ge det, jag har gett det vid enstaka tillfällen, när maten varit slut hemma. och det har funkat bra, men hur bra det är i längden, kan jag inte svara på.

okej, nej jag hade inte min kanin så jättelänge så jag vet inte heller hur det är i längden, men han tyckte det var jättegod och till synes såg att inte ut att ta någon skada av det.

Våra kaniner åt det torrt, i små mängder. Dom hade inga problem med det.

Dom åt inte det blöta.

Vi hade det utblandat i havren, typ 1 dl betfor på 4 dl havre, så det var ju inte mycket.
Sen fick dom kanske 1 dl havre om dagen.

Och som sagt, dom levde i 4 år och hade inga problem med det.

Hmm, jag blandar 2dl pellets till 2 liter vatten!
Nä, vågar inte riskera att ge torrt. Men ska testa att ge uppblött i alla fall!

Har ni blött upp den då, eller gett torrt!?

nejnejnej jag ger det aldrig torrt, det vågar jag inte med tanke påatt det sväller. även om man bara ger kaninen en liten mängd torrt betfor så får man ju tänka på att kaninen är ett litet djur. Jag blöter ju alltid upp till hästarna så därför fick kaninen också alltid uppblöt-.

Ja, jag tänkte väl det!!
Provade att ge till dem igår, men det var ingen höjdare tyckte dem!
Dem smakade inte ens på det!
Så det blev lite annat godis istället! :D

nejnejnej jag ger det aldrig torrt, det vågar jag inte med tanke påatt det sväller. även om man bara ger kaninen en liten mängd torrt betfor så får man ju tänka på att kaninen är ett litet djur. Jag blöter ju alltid upp till hästarna så därför fick kaninen också alltid uppblöt-.

Nej du ser, det är väl lite olika det där, tro min kanin mest åt det för att han var så hilmans tjock och åt det mesta. Jag får en ny kanin nästa vecka, en bebis den tänkte jag ge betfor till så den börjar gilla det. är ju lite nyttigheter i det,men man får fodra lugnt så man inte har en kanin med överenergi;)

Varför ska du ge kaninen betfor? Om det är godis du vill ge så ge morötter eller liknande.

Varför ska du ge kaninen betfor? Om det är godis du vill ge så ge morötter eller liknande.

Godis får den så det räcker och behöver, då vi har massa frukt och grönsaker varje dag. jag gav han betfor för han tyckte det var gott!!

ja precis men det är såpass små mängder och inte ens varje dag.

Jag skulle struntat i det endock. Jag har så svårt att se varför man ska ge djur "godis" överhuvudtaget.
Finns absolut inget syfte med det alls om man nu inte ska ha det som belöning för utförd uppgift.
Och vad man nu ska belöna en kanin eller ett marsvin som sitter i buren för vet då inte jag.

Som exempel skulle marsvinet Hubbe ha mer glädje av att äta en stor portion gurka som han älskar motför en ren sockerprodukt.
Visst, dom kanske inte dör direkt av att få lite godis ibland men tji om man tror att djuren ser på godis på samma vis som en femårig unge ser på sitt lördagsgodis.

Jag skulle struntat i det endock. Jag har så svårt att se varför man ska ge djur "godis" överhuvudtaget.
Finns absolut inget syfte med det alls om man nu inte ska ha det som belöning för utförd uppgift.
Och vad man nu ska belöna en kanin eller ett marsvin som sitter i buren för vet då inte jag.

Som exempel skulle marsvinet Hubbe ha mer glädje av att äta en stor portion gurka som han älskar motför en ren sockerprodukt.
Visst, dom kanske inte dör direkt av att få lite godis ibland men tji om man tror att djuren ser på godis på samma vis som en femårig unge ser på sitt lördagsgodis.

Jag ser det inte som godis, t.ex så ger ju inte jag det till mina hästar som godis eller belöniong. min kanin fick äta allt som han tykcteom.

jag ger mina kaniner betfor och jag blöter det ordentligt men jag tar inte med något vatten när jag gör iordning fodret det blir bara slabbigt. första gången var det ingen höjdare de smakade inte ens men skam den som ger sej ;) nu står 13 kaniner och dreglar medans jag gör iordning fodret. jag har en uppfattning att kaninerna blivit piggare men de har inte blitt fetare eller nåt sånt så jag fortsätter nog med betfor eftersom jag tävlar kaninhoppning så är det ju en fördel om de blitt piggare tkr jag.:banana:

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar