Betfor och Islandshäst?

Pettsson

Trådstartare
För ett tag sedan deltog jag i en foderdiskussion och då kom Betfor på tal. Den människan sa då att Betfor gynnar eksem och att man därför inte ska ge detta till Islandshästar.

Jag undrar nu vad sanningshalten ligger på i det uttalandet och om det stämmer vill jag gärna veta mer.

Sv: Betfor och Islandshäst?

Ett uttalande är en sak, men vad var grunden för detta uttalande? Alltså vad i betfor skulle orsaka att eksemet blev sämre, jag brukar alltid be om orsaken när någon kommer med påståenden för någon slags förankring få man anta att personen kunde ge eller?;)

Såvitt jag vet finns inget som skulle göra eksemet sämre, har varit med om att fodra upp en eksemhäst och då ingick betfor och den här hästen blev avsevärt bättre i sina symptom.

Det skulle alltså vara melassen i det som skulle starta eller förvärra problemet, jag kom på mig själv att fråga ;) Men mer blev det inte så då tog jag frågan vidare :D

Okej, det låter betryggande :)

Det har jag inte alls hört, däremot att havre och korn (stärkelserika foder) inte är bra för eksemhästar eller hästar överhuvudtaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 097
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka