Betfor och eksem!!??

M

Maxmax

Jag har hört att man inte ska ge betfor till en eksemhäst. Vad anser ni om det?
Min häst får ca 4 dl betfor tillsammans med krafft miner blå och alger. Jag har hört att om man ska ge alger så måste man ge det tillsammans med betfor, stämmer det??

Hoppas någon av er vet!!

Sv: Betfor och eksem!!??

Socker är inte bra för en exemhäst, precis som för en fånghäst, eftersom deras utrensande system inte fungerar så bra. Socker och annat foder de snabbt tillgodogör sig fastnar liksom mer än vad grovfoder gör. För dessa hästar med problem blir det bara svårare att rensa ut.

Jag tror att man säger att man ska ge alger tillsammans med betfor eftersom algerna också ska blötas upp. Det är nog det du har hört. Men man kan lika gärna blötlägga algerna för sig.

Det var nästan som jag trodde då. Att socker inte är bra för eksemhästar. Tycker du/ni att man inte ska ge det alls då istället och blötlägga algerna bara?

Jag har levt med en eksemhäst i 9 år o han mår lika bra eller dåligt oavsett han får betfor el inte!! Det är allergin mot (oftast) knott som ställer till med problemet, inte maten. Som alla andra hästar ska den få en foderstat anpassad till hästen. O som med alla andra hästar ska man inte släppa hästen på tjockt bete el ändra foderstaden snabbt. Det är ofta det som ställer till med problem.

Alger kan du sluta med, de gör varken från eller till. Vanligt mineral går lika bra som är mer anpassat till foderstaten i övrigt. Algernas innehåll är ojämnt, och skall man utfodra emd alger bör man själv kunna analysera innehållet hemma innan man ger.

Har du en importerad häst bör du försöka få tag i Probimin. Det kan fås genom veterinär/djursjukhus. 1-3 tsk ges i fodret varje dag.

Balderum skrev:
Har du en importerad häst bör du försöka få tag i Probimin. Det kan fås genom veterinär/djursjukhus. 1-3 tsk ges i fodret varje dag.
Vad är det?

Betfor gör ingen skillnad varken till eller ifrån för en häst med eksem, det är en skröna på samma sätt som att en eksemhäst skulle aktas för protein. Om du ger alger med eller utan betfor är också likgiltigt, Probimin finns på klinik att köpa. Har du en sådan i din närhet kan du bara åka dit och inhandla en sådan, annars ring först och kolla om de finns för jag vet att många tar in Probimin på beställning.

Balderum skrev:

Varför just till en IMPORTERAD häst? :confused:

Svaret är nej på frågan (jag är kompis med maxmax), det är en svensk kallblodstravare.

Därför att det underlättar vid en total foderomställning, som det ju blir vid en import.

Att betfor/ socker skulle vara skadligt för en eksemhäst finns hittills i denna tråd ÅSIKTER om - men ingen redogörelse för hur underbyggda / objektiva eller subjektiva dessa är.

Är det inte bra för ALLA hästar? (probiminet)
Eller är det bortkastade pengar att ge det till vilken häst som helst? (om du förstår hur jag menar)

Jag vet inte om du såg vår gammel nån gång, men när hans mage var lite risig så gjorde det underverk på en vecka så där :)
Har själv alltid en burk hemma numera, bara ifall att. Men så blir det väl lätt då man hittat nåt man vill tro på ;)

Okej!

Tror du det skulle vara till nytta även om hästen ifråga är bra i magen? Eller är det då bortkastade pengar?

Är hästen bra i magen så skall det inte behövas, men jag vet några som helt ovetenskapligt givit sina eksemhästar Probimin och då märkt en förändring till det bättre i klibenägenhet etc. OM detta är förtjänsten har jag inte den blekaste aning om, men det tycks vara så i vissa fall.

milly skrev:
Varför just till en IMPORTERAD häst? :confused:

Svaret är nej på frågan (jag är kompis med maxmax), det är en svensk kallblodstravare.

Därför jag vet inte hur den fungerar på "infödda" hästar. Det medlet fungerar tydligen jättebra på islandshästar från Island, har sett själv. Jag har en svenskfödd eksemhäst o ej provat, så jag vet inte om det fungerar på honom.

Värt att prova. Ska göra till vårvintern. Har hört mej för med den veterinär jag kontaktar vid eksem men ej fått svar.

Tack för alla svar! :bow:

Nu ska jag fundera på hur jag ska göra. men jag kommer inte att sluta med betfoern iallafall och kommer nog att prova med alger ett år för att se om det funkar om inte får jag prova något annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna