Betfor=Kolik

F

FFFiona

Min kuse hade gaskolik här för någon dag sedan:(. Vi har bytt grovfoder leverantör och har ett betydligt kraftigare hösilage nu. Räknade ut en ny foderstat och med denna som grund visade det sig att jag bara behöver ge 0,4 kg betfor och mineraler. Ca 2 v senare får hon kolik. Veterinären sa att det kan bero på den höga protein halten men har nu hört av andra att betforn kan ställa till det. Hon har tillgång till vatten hela dan.

Någon som har tankar, funderingar eller rent av vet med egen erfarenhet om det kan ha ett samband.

Tacksam för svar!

Sv: Betfor=Kolik

Betfor innehåller mycket bra fibrer och är bra för magen, hästar kan i teorin leva på betfor eftersom det är så bra fibrer i att de håller magen igång.

Vande du in det nya fodret långsamt?
Annars tror jag att det är orsaken till koliken.

Ge hästen en Vanlig bakjäst om dagen och loppfrön så rättar förhoppningsvis magen till sig.

Det nya grovfodret antagligen... det tar ca 3 veckor för hästens mage att ställa om sig...

Nu hade vi inget kvar av det gamla hösilaget så hon fick uppblandat med skull torkat 2:a skörds hö plus att hon fick mag o tarm några dagar. Har nu kollat med en tjej som jobbar med foder och hon säger precis som du om betforn. Det enda jag vetat om betfor är att den hjälper till att ta upp näringsämnerna från andra foder medel.

Låter som att jag är en dålig människa nu men jag vet att hon har känslig mage därav brukar hon få mag o tarm vid foderbyten (hö-silage, silag-hö) men tänkte i mitt enfald:grin: att silage till silage inte behöver ha en lika lång invänjning. Men man lär så länge man lever:).

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 791
Senast: svea
·
Foder & Strö Igår fick min häst troligtvis kolik, som tur var väldigt lindrigt! Efter några promenader släppte det som tur var och han är nu pigg och...
Svar
18
· Visningar
3 268
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 124
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2