Betfor/havre

Sv: Betfor/havre

alltså det är ju två helt skilda fodermedel. varför välja just mellan de två? betfor är ju bättre för tarmarna om de är de du menar då de är mycket fiber.

men det beror ju lite på vad du vill uppnå med fodret.

Jag skulle valt betfor, för det består av bra fibrer.

Även som enegikälla.. Är det det du ska ha det till?

Ja jag tänkte som energikälla åt häst med kännslig mage.

Tänkte främst på någon tråd jag läste angåede häst som inte ville äta som fick stor mängd havre.

Då är det alltså bättre med ex lika stor mängd betfor?

Btefor och havre är inte samma sak.
Så du kan nog inte bara byta 2 kg mot 2 kg tex.
Du får prova dig fram. :)

Det är ju lite olika värden också.

Havre: omkring 9-10 Mj per kg, 90 g smrp.
Betfor: OMkring 11,5 Mj och 56 g smrp.

Dvs: Havre är lite mer mer proteinrikt, betfor är en aning mer energirikt. Betfor smälter hästens mage mer som grovfoder pga de nyttiga betfibrerna, melassen som ofta finns tillsatt ger snabb energi. (Men är bara en liten del)

Havre är mer fosforrikt, betfor calciumrikt. Passar alltså in i lite olika foderstater, eller så kan man fodra med en kombination av dem. En del hästar kan bli lite lösa i magen av för stor mängd betfor, så man får var lite uppmärksam. För stora givor havre är inte bra för matsmältningen pga stärkelseinnehåll mm.

>Skulle säga såhär: betfor är battre för matsmältningen än havre, förutsatt att hästens mage inte blir för lös. Men omman ska fodra med bara betfor till höet måste man kontrollera att den får i sig tillräcklig mängd protein via grovfodret. :)

Att det är olkia värden osv vet jag.

NU var det just för magens skull.

Dom andra värderna får jag fixa till på annat sätt. Måste endå ge mineraler till havren i dagsläget.

Så OM jag ger 2 kg havre i dagsläget så är det bättre att ge 1 kg betfor och 1 kg havre igetligen?

Beror ju som sagt på vad som fattas i foderstaten, men jag skulle föredra att ge både betfor och havre framför att ge flera kilo av bara havre, så det låter bra :) Havre och betfor brukar kombinera varandra väldigt bra med tanke på kvoten ca/fosfor också, så det låter bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 690
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur