Betfor = gaser?

Sv: Betfor = gaser?

All nedbrytning av foder i grovtarmen ger upphov till gaser, betfor består till större delen av fiber som bryts ner av mikroorganismer i grovtarmen.
PL

peter_lundin skrev:
All nedbrytning av foder i grovtarmen ger upphov till gaser, betfor består till större delen av fiber som bryts ner av mikroorganismer i grovtarmen.
PL

Tack för svaret! :)

Albatross skrev:
Tack för svaret! :)

Kom på att jag har en ytterligare fråga: hur är det med korn? Jag vet att kornets stärkelse förs till grovtarmen där det tas om hand av bakterierna som finns där. Kan även detta ge upphov till gaser?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023