betfor före eller efter ridning?

J

janivista

alla på mitt stall ger betforen efter ridningen, men jag har hört stallägaren att det är befängt..
man ska hästen betforen innan ridnginen, annars står hästen uppe hela natten och e pigg...
vilket är rätt..
hur brukar ni göra???
 
Det spelar absolut ingen roll. Hästen blir inte pigg direkt efter den ätit betfor. Dessutom sover inte hästar hela nätterna som vi människor, de sover då och då dygnet runt.
 
jag brukar ha gett betforen efter.... ger ni kli istället efter, eftersom pållan tycker betfor smakar jätteäckligt
 
Det spelar ingen roll om du ger före eller efter ridning, men däremot ska det gå minst ca 1 timme mellan fodring och motionspass och vise verse.
 
det hästen äter idag använder den imorrn så det stämmer inte, dock har jag läst att man inte ska ge hästar kraftfoder för snabbt efter ansträngning då detta kan ge kramper/kolik osv. inte heller som ovanstående skrev för nära inpå innan ridning heller... :smirk:
 
Man ska sträva efter att hålla blodsockerhalten så jämn som möjligt hela dygnet.
Då får hästen inga "socker rus". Det är också bättre för hästens mage att ha kraftfodergivorna så lika som möjligt i innehåll.
 
okej tack så mkt alla.. :bump:
nu behöver jag inte undra..
vill ju inte göra fel :crazy:..
det med att betforen ska stå visste jag naturligtvis, men e d itne bra för pållan att äta den direkt efter ridpasset :confused:?
så gör alltid ägaren till min medryttarhäst...?!
 
Det är ingen fara för hästen att äta direkt efter eller före ett tränings pass om den inte gått ett travlåpp tex.
Det är skråck, i hästens mage finns det alltid lite mat kvar, den blir alldrig tom!
"Har precis haft lexon för Cristina Planck"
 
Betfor kommer från sockerbetan och är ganska snabb energi.. Jag anser det vara lite onödigt att ge det efter man ridit. farligt är det väl inte men.. onödigt helt enkelt..
Eftermiddagsfodningen kanske passar bäst för många eftersom de troligtvis tider på kvällen efter jobb/skola.. men mina hästar får det på morgonen.. jag ger mina hästar kraftfoder 2 gr om dagen och jag har valt bort att ge det på kvällen, eftersom mina hästar mår bäst av att få det på morgonen..

:smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 829
Senast: Freazer
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 122
Senast: lizzie
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 743
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp