Betfor eller vetekli?

H

Hästbiten

Jag ger min häst vetekli nu men det är snart dags för betessläpp. Jag funderar på om jag skulle byta ut veteklin mot betfor för att får mer energi - mindre protein. Är det en bra idé? Eller är det dumt? Han kommer att äta vetkli i höst igen. Äter annars bara kornkross

Kan lägga värdena här om nån vill veta:
Vetekli: SRP - 108g Energi - 8.5 MJ
Betfor: SPR - 56g Energi - 11.5 MJ
 
Tänk på att skillnaden i mineralhalt skiljer ganska mycket mellan betfor och vetekli så om du skall byta vetekli mot betfor kan du behöva komplettera med andra mineraler än vad du gör nu. Vetekli har ganska hög halt av fosfor men bara lite kalcium, betfor har hög halt av kalcium men bara lite fosfor... Kontrollera alltså så att kvoten blir korrekt även om du byter!
 
Men det är svårt att kolla kvoter när hästen är på bete.

Behöver du verkligen stödfodrar på betet? Kanske lite havre är bättre i så fall.

mvh Jessica
 
Kvoterna kan jag ju som sagt inte kolla när han går på bete...
Han behöver stödfodras under betet för att hålla hull när jag tränar. Han går bara ute på dagarna.
Eftersom jag ger honom salt, vitaminer och mineraler vill jag ge något blött som jag kan röra ut det med. Havre kan jag inte ge honom för då ser han spöken (fler än han redan gör ;)) Han äter ungefär 2 kg hö på kvällen (oanalyserat). Han står inne mellan 21 och 8 så han går ute mycket. Gräset är ju starkt nu så därför är jag rädd att det blir för mycket protein med veteklin, därför kanske bättre att ge betfor?
Har du något annat förslag?
 
Den lilla vetekli som det handlar om (100 -200 gr?) gör ingen skillnad.

Jag tycker du kan fortsätta med den om det har funkat bra hittills.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 459
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
S
Foder & Strö Jag har ett fullblod hemma som jag skulle vilja ha ett eller några bra foder till så att han går upp i vikt och håller sig i vikten...
2
Svar
20
· Visningar
7 121
Senast: straaawberry
·
Foder & Strö Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov...
Svar
3
· Visningar
950
Senast: EHME
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp