Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Snorpan

Trådstartare
Hej alla!

Nu har jag svårt att bestämma mig och behöver verkligen hjälp.
Jag har räknat ut några olika foderstater men jag vet inte vilket alternativ jag ska välja. :crazy:

Jag har ett 4-årigt sto som jag tränar lite lätt men har som mål att bygga lite muskler under hösten. Analys på hösilaget visar att jag behöver tillföra mer protein och då är frågan hur jag ska lösa det. Hon har tidigare fått havre, kornkross, betfor och mineraler. För att få tillräckligt med protein så tänkte jag lägga till sojamjöl.

Så... hur skulle ni resonera utifrån följande alternativ:

1. Ta bort betforn och lägga till sojamjöl
2. Ta bort betforn, lägga till sojamjöl och kli. Då behövs inte mineralerna så de tas också bort.
3. Ha kvar betforn och lägg till sojamjöl. Både energi och protein blir då något högre än vad jag tänkt mig men kvoten blir bra.
4. dra ner på havren, ha kvar betforn och lägga till sojamjöl.

Jag har räknat på alla alternativen och smb/mj-kvoten är 6.0 på alla utom alt 4 som är 5.9. Ca/P och Ca/Mg-kvoten är ok på alla.

Hon har haft lite tendens till foderstrupsförstoppning tidigare så jag vill inte att det ska bli för torrt.

Så... snälla... finns det någon som kan hjälpa mig lite. :confused:
Vad finns det för nackdelar med att ta bort betforn?
Klarar hon sig utan mineraler (får mineral vit idag och det är dem jag räknat på)?
Vad är det för fördelar med att lägga till kli?


/Snorpan
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Kli är bra för magen! En del hästar tycker att det är smarrigt. Måste blötas men inte svällas, jag brukar blanda det med betforen. Om det är tillräcklig med mineraler i fodret behöver man inte tillföra några utöver det. Har man räknat rätt och har en bra analys så klarar sig hästen bra på det!

Betfor är gott ffa, bra att blanda mineraler i.

Jag skulle valt alternativ 3. Om hästen bygger muskler kan det vara bra att ha de lite högre än vad grundbehovet är. Känner du att du vill ha kvar betforen också så är det ett bra alternativ. Spelar betforen ingen roll skulle jag valt alt nr 2 för att fodra med så få sorters foder som möjligt.

Hoppas att du fick lite svar iaf! (Lite reflektioner från min sida, finns säkert de som har mer vetenskapliga svar! :) )
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Jag skulle välja 2 el 4 om du inte vill öka hullet.
en kvot på 6,0 el 5,9 har ingen praktisk betydelse.
PL
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Just nu behöver hon inte lägga på hullet men hon får absolut inte tappa. Hon är lite periodvis (ffa vid pälssättning) lite svår att hålla hullet på. Om hon skulle tappa skulle jag nog öka på högivan. Är det fel tänkt?

Börjar luta åt alternativ 4.
Bra med god betfor som är bra för magen plus att hon får rejält blöt mat så att det inte fastnar. För alt 4 har jag räknat med 0.3kg sojamjöl. Är det för mycket?
Tänkte nog dela upp den på 3 givar/dag.
Blir det då för mycket med 0.1kg sojamjöl/giv. Blir det torrt? Kan typ 0.1kg soja vara ca 1dl?!? I så fall blir det nog inte för torrt...

/Snorpan
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Okej... i så fall blir det ju nästan 2dl/giva.
Är det för mycket?

Finns det någon rekommendation till maxgiva av soja?!?


/Snorpan
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Max 100 g soja /100 kg häst. Om du har en stor häst så bör det inte vara några problem att ge 300 g/dag.
 
Sv: Betfor eller inte... kli eller inte... mineraler eller inte...

Jag har en stor häst... så det borde ju inte vara några problem då.
Tack!
:)


/Snorpan
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 799
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp