Betessläpp?

N

nogat

Vet inte om den skall ligga här eller på foder men jag bara undrar om ni släppt era hästar på bete ännu och om inte varför?
Jag tycker gott att dom kan gå ute redan om man har bra hagar och dom kan ha täcke på natten. Dom går ju ute på vintern när det är flera minusgrader.

Sv: Betessläpp?

Jag hade kunnat tänka mig att släppa på bete om hästenvarit helt invänjd på gräs. Nu går han ca 5 timmar om dagen.

Hagarna ska gödslas och växa till sig det är bara två veckor sedan vi kunde börja släppa dem där. Tänkte låta honom gå ute dygnet runt from juni.

Jag har släppt min på bete. Hon har varit ute dygnet runt i ca en vecka nu. Men vi har beteshagen så nära vårt stall så vi tar in dom om det blir ruskväder på nätterna eller när knotten och bromsen invaderar...

Jag håller också på att vänja in mina på gräs. Törs inte riktigt släppa än. Väntar dessutom på stängsel till sommarhagen. Hade jag haft hagen iordning hade jag släppt dom tidigare så dom hade vant sig iom att gräset började komma. En vecka lr två hade jag tänkt.

Vi släpper i slutet på maj eller ibörjan på juni, lite beroende på vädret. Vill ju helst att det ska vara fint de första dagarna på betet ;) .
Att vi släpper då beror på att gräset växer lite segt, då det råder gödningsförbud på marken (vattentäckt) kom inte ihåg om det är nästa år eller nästa år igen, som det är ok att köra ut gödning.

Vi brukar släppa ut 1 maj varje år.
Men i år lite spesielt. Hon skall föla.
Men i går var de ute första natten på gräs.
Hon skall föla ute har vi planerat. Skall ju bli fint väder i helgen. Men hon fölar nog snart.

Våra hästar går inte på bete ännu och får allt vänta i ca 2-3 veckor :( .

Varför? Jo för vi har inget gräs i hagarna. Var så hårt ner betat förra året så det har växt väldigt dåligt hittills. Så tyvärr får dom vänta lite :(

Vi väntar på att gräset ska växa till sig. Planerat betessläpp 21/5.

nogat skrev:
Vet inte om den skall ligga här eller på foder men jag bara undrar om ni släppt era hästar på bete ännu och om inte varför?
Jag tycker gott att dom kan gå ute redan om man har bra hagar och dom kan ha täcke på natten. Dom går ju ute på vintern när det är flera minusgrader.
Eehh - ja, jag måste kanske vänta med att slppa på bete tills snön har tinat bort i alla fall :D :rofl:

Nej, jag har inte släppt. NORMALT skulle jag ha släppt nu, men det är ett liitet problem.. gräset. Det växer inte, det är för kallt, det behövs väääärme. Först fick vi värmen men inget regn så då växte det inte för det, och nu är det regn men ingen värme så nu växer det inte för det.

Är minst två veckor kvar tills betet är släppbart, och då under optimala väderförhållanden =/

Visst är det tragiskt?! Stackars våra hästar som får mkt mindre sommar o gräs än alla de andra :crazy: :p

Min har gått ute dygnet runt i några veckor redan. Hon får fortfarande hö, men äter såklart helst av det lilla gräs som finns. Vi öppnade upp hagen lite mer i helgen, så nu finns det lite mer att äta till och med. Det känns bra att vänja sakta. När det "riktiga" betessläppet blir, det vet jag inte riktigt. Jag hyr in mig, och låter mina hyresvärdar bestämma allt sånt ;) ! Men visst är det skönt att ha henne ute redan nu. I vintras stod hon i kallstall med jättebra ventilation. Supermycket päls hade hon (islänning...!), tjock spånbädd och fri tillgång till hö. Hon verkade aldrig frysa såvitt jag kunde se. Hon har varit kärnfrisk hela vintern, pigg och glad.

Vi har ej släppt på bete ännu. Varför?
Därför att det finns ej tillräckligt med gräs ännu. Då kommer det ej att räcka hela sommaren, så här blir det betessläpp om ca 1 månad.

Vi har släppt ardennerna på bete utan stödfodring nu. Fodrade extra till förra veckan.Arabstona med föl och ett sto som skall föla är inne än.

Senast ändrad:

några av våra gick ut 1/5 med stödfodring. men såklart äter de helst det lilla gräs som finns. första helgen i juni släpper vi på stora sommarbetet.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama