Betesreducerare från Biltema

En betesreducerare är i mina ögon rätt använd ett väldigt bra hjälpmedel för att kunna ge även en lättfödd häst (magert)bete.
delvis kl

Min fodershettis som inte fått gå på bete under X år pga fånganfall hos tidigare fodervärdar släppte vi förra året på bete, ett naturbete/skogsbete som inte gödslats på årtionden. Vid betessläppet var hon smal men fick ha munkorg på sig.
Hela sommaren var hon ÖVERLYCKLIG, hela hon strålade när hon kom springande tillsammans med kompisarna ! Trots att hon hade munkorg.

Vid slutet av betet var hon fortfarande smal, och inte en tillstymmelse till fång.

Till hösten fick hon tyvärr avlivas pga andra orsaker men jag är så himla glad att hon fick uppleva en riktigt underbar sista sommar tillsammans med kompisarna ute på bete.
Jag tror att hon om hon fått välja, så skulle hon alla gånger föredra munkorg på bete än grusad vinterhage, för så lycklig och strålande har jag aldrig sett henne :love:

Tillägg till länkarna: Mina hästar kan både flema, beta, putsa på varandra och vispa runt med mulen i vattnet vilket är ytterligare en orsak till att jag tycker att hinkmodellen är bättre än greenguarden. En greenguard ska sitta ganska tajt mot mulen medans en hinkmodell ska sitta ca 2 fingrar ifrån mulen vilket ger en annan frihet för hästen då den kan röra mulen på ett normalt sätt.

Håller med.
Jag har dessutom kört med en storlek större på själva hinkdelen än vad hästen brukar ha.
Minishettisen fick en korg i strl ponny men jag kortade remmarna på. Då blev det mer luftigt och mindre instängt i korgen.
Min gamla (RIP) häst med strl cob/full på träns fick en korg i strl xfull för att också ha extra luftigt i korgen.

Flockvistelse i rejäla, kuperade hagar och vettig motion skulle göra många hästar betydligt smalare!

Håller med, det skulle vara det allra bästa!

Men ibland händer det saker som gör att det är svårt att tillgodose alla behoven. Sjukdomar, ekonomi, andra oväntade hinder som gör det svårt att motionera häst fullt ut/hålla häst i flock/hitta vettiga hagar/etc.

Just nu är jag rätt glad över mitt magra bete eftersom jag av flera skäl inte kan motionera ena hästen som jag önskar :(
Funderar till och med på att inte släppa på det andra mer frodigare betet för att den hästen inte ska bli fet, vilket isf innebär tillskottsfodring av andra hästen.

Att jag aldrig lär mig att enbart ha normal/svårfödda hästar, utan ska krångla till det med en normalfödd och en lättfödd :p

Så du tycker att det är bättre att hästen verkligen lider utav att inte få äta gräs så som jag ser att mina verkligen gör än att de har på sig betesbegränsare som de lyckligt stoppar ned huvudena i? Isåfall måste jag säga att du har konstiga prioriteringar. Jag lyssnar på mina hästar. Skulle de visa att de far illa av betesreduceraren och istället vill gå i sin uppgrusade hage och äta hö så hade de självklart fått göra det men nu är det inte så utan tvärtom och då låter jag dem gå på magert bete med betesbegränsare på sig. För min del hade det varit mycket smidigare att ha dem hemma än att behöva fixa hjälp för att få dem till betet eftersom jag inte klarar av att gå så långt själv längre pga funktionshinder. Det är så mycket enklare att ha dem hemma och ge dem hö men för deras skull så fixar jag någon som leder dem de ca 400 metrarna till betet istället och det blir många turer hit och dit innan de är invanda och kan gå längre och längre stunder. Det hade jag aldrig gjort om det inte var för att jag ser till deras bästa. För att de ska kunna leva så bra och naturliga hästliv som det bara möjligtvis går. Här finns det inget som heter illasittande utrustning och hästar som lider. Särskilt mitt sto är superkänslig för skav och visar direkt om något inte sitter perfekt. Valacken har insett nu efter ett år här att det är helt okej att uttrycka sina känslor och har också börjat visa hur han känner just eftersom han nu blir lyssnad på. Det blev han nog inte på den ridskolan han stod på förut för då var han bara en i mängden och hade ingen egen människa som lyssnade på honom. Han har gått ifrån en lite osäker och ängslig häst till en lugn och trygg kille som vet vad som gäller och som numera har slutat med de märkliga saker han hade för sig i början när han kom. Här finns det två harmoniska hästar som lyckligt kommer springande så fort de hör mig oavsett i vilken hage de är i och jag tror inte att det beror på att de har ett så dåligt hästliv att de vill härifrån utan jag inbillar mig att de faktiskt tycker om mig och det sätt jag sköter dem på.

Jag håller helt med dig om att det är vår skyldighet att undvika obehag för våra djur. Det är just därför jag låter mina hästar gå med betesreducerare på sig. De får gräs som de vill och de slipper bli feta.

Jag är för ett sunt och naturligt hästliv. Min går på lösdrift i flock, med fri tillgång på mat. Och just för att jag är för ett naturligt hästliv så passar inte betesreducerare in i det. Även om ni säger att hästar kan klia sig och flema och så vidare med munkorg så köper jag inte att de kan göra det på ett sätt som är naturligt.

Jag förstår heller inte varför det måste stå mellan att ha betesreducerare eller att den ska gå i grushage? Jag har själv haft en fånghäst för många år sedan, så jag vet hur jobbigt det är. Men inte fasen hade hon varken reducerare (var det ens uppfunnet då?) eller gick i grushage. Hon gick i vinterhagen och åt hö, samt betade det lilla som kunde komma upp.
Jag förstår inte varför man måste släppa på massa gräs på sommaren? Det finns hö att få tag i året om numer. Så min lösning skulle vara att låta hästarna gå i en åretrunthage.

Jag tror inte hästar lider av att inte få gå på bete och smälla i sig gräs. Går de i en sund flock i tillräckligt stor hage, med grovfoder samt lite gräs och annat att pilla med tror jag dom är bra mycket mer lyckliga än de hästar som går på bete. Oavsett om de på betet är feta eller har reducerare på sig.

Jag är för ett sunt och naturligt hästliv. Min går på lösdrift i flock, med fri tillgång på mat. Och just för att jag är för ett naturligt hästliv så passar inte betesreducerare in i det. Även om ni säger att hästar kan klia sig och flema och så vidare med munkorg så köper jag inte att de kan göra det på ett sätt som är naturligt.

Jag förstår heller inte varför det måste stå mellan att ha betesreducerare eller att den ska gå i grushage? Jag har själv haft en fånghäst för många år sedan, så jag vet hur jobbigt det är. Men inte fasen hade hon varken reducerare (var det ens uppfunnet då?) eller gick i grushage. Hon gick i vinterhagen och åt hö, samt betade det lilla som kunde komma upp.
Jag förstår inte varför man måste släppa på massa gräs på sommaren? Det finns hö att få tag i året om numer. Så min lösning skulle vara att låta hästarna gå i en åretrunthage.

Jag tror inte hästar lider av att inte få gå på bete och smälla i sig gräs. Går de i en sund flock i tillräckligt stor hage, med grovfoder samt lite gräs och annat att pilla med tror jag dom är bra mycket mer lyckliga än de hästar som går på bete. Oavsett om de på betet är feta eller har reducerare på sig.

Du får ju tro vad du vill. Jag vet ju hur mina hästar integrerar med varandra, hur de mår och vad de kan göra med betesreduceraren på. Det är ju tur att du inte har mina hästar då för då hade de varit jättefeta för det hade de varit utan betesreducerare och med fritillgång på grovfoder vintertid.

För mig är valet uppgrusad hage eller gräshage. Det är mina förutsättningar. Jag blev av med en hage i vintras eftersom han jag lånade den av skaffade sig en sambo som visade sig ha hästar och då behövde hon den hagen och eftersom jag bara hade en muntlig överenskommelse med honom så hade jag inget annat val än att släppa den. Där hade de kunnat gå utan munkorg men inte i den hagen som är den enda tillgängliga nu för det växer helt enkelt för mycket gräs där.

Fånghästar är också olika. Våran kunde inte få i sig något gräs alls för då blev han dålig direkt. Att låta en fånghäst gå i en hage med kort avbetat och därmed stressat gräs med massor med socker i är det dummaste man kan göra. Det är som att be om att hästen ska få fång igen. Ska en fånghäst överhuvudtaget gå på gräs så ska det vara överblommat gräs och då det inte är torrt i markerna och absolut inte veckan/veckorna efter kraftigt regn om det har varit torka innan eftersom gräset då är stressat och innehåller mera socker.

De flesta hade nog inte ens kallat mitt sommarbete för bete just för att det är så magert gräs där men eftersom båda mina är lättfödda och jag inte tar risken att få en fånghäst till så tar jag det säkra före det osäkra. Jag låter inte mina hästar få fri tillgång på grovfoder på vintern heller för de klarar helt enkelt inte det. Då blir de feta och det anser inte jag är någon bra djurhållning.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka