Självklart släpper man inte ut en lättfödd häst på en vall men ett magert bete kan också bli för mycket för en lättfödd häst.
Vilka är de negativa effekterna utav långtidsanvändning?
Varför skulle det inte vara lagligt att förebygga fång och övervikt? Min veterinär anser att det är bra att jag använder betesreducerare och när jag funderade på att ta av dem i slutet på förra betessäsongen så rådde hon mig att låta bli just eftersom fång är så vanligt bland hästar som är så lättfödda som mina är men jag får väl ordna ett skriftligt intyg om det skulle bli en koll i sommar om det nu står så otroligt märkligt i någon lag. Du får gärna länka till den lagen om du hittar den.
Att man inte använder betesreducerare vintertid säger ju sig självt. Då är det ju enkelt att väga givan och ge exakt det antal kilo grovfoder som hästen behöver.
Du får även notera att det inte är jag som angivit detta gällande användningen, fråga tex jordbruksverket vad de anser och till mig hänvisade de just till vad lagen säger bla gällande
fixering och
foder/motion/miljö. (Tyvärr har jag inte mitt mail kvar men det är ju bara att maila på fråga för jag utgick utefter de lagparagrafer som finns när jag frågade dem och vad de kunde anse därefter, men det kan ju dyka upp också om man ex googlar).
Och det är nog det även de menar att det inte därav anses vara okej att använda dem endast i syftet att förebygga utan helst ska hästen ha en sjukdomsbild/att det ska anses vara försvarbart i användning.
Sen ska man inte förglömma att fång utlöses inte enbart av att de äter för mycket, utan är den redan känslig kan lite gräs vara tillräckligt så en reducerare är nog inte applicerbart fullt ut i det sammanhanget vad gäller förebyggande vård.
Jag klart emot när användningen blir tankelös och att man tar till en sådan lösning av rena bekvämligetsskäl i stället för att tex öka motion, ha kontroll på födointag/anpassa betet och det är det faktiskt många som gör, i första hand för att det är bekvämt.
Och gällande en häst som redan är sjukligt fet så får man tänka lite på att sommarbete i flera månader är idag till största delen en bekvämlighetsfråga för oss människor, hästarna nöjer sig med att beta lite gräs men de har inget behov av att använda det just som födokälla idag då vi idag kan hålla grovfoder året runt om det är så att man skulle ha svårt att kunna anpassa betesmarken tex.
Samspel med hästkompisar/umgänge och en trevlig miljö får man ju anta inte är ett skäl till sommarbete heller för det ska ju hästen ha tillgång till annars också.
Hästar ska absolut ha bete om det är möjligt, men för en häst som riskerar sjukdom som man släpper vind för våg ut på ett bete, det rimmar mer illa som om den får betas under kontroll i stället. Att beta innebär inte att hästen måste stå i en gigantisk hage full i frodigt gräs.
Man vill ju gärna undra: Varför är utfodringsrutinerna så strikta resterande delen av året, medans på sommaren verkar det kvitta i mångt och mycket?