Mli
Trådstartare
Fyra månader kvar tills allt börjar bli grönt ute (yes!!) och kampen mot övervikt och fång börjar. I år har jag bara ponnyer hemma och kan planera markerna utifrån deras behov. En unghingst på 2 år och en vuxen i tävlingskonditon. Den senare vilar aldrig under betestillväxt utan på sen höst och efter nyår, dvs utanför tävlingssäsong och extra risk för fång/övervikt. Mina hagar är på ca 2 hektar, uppdelade på en mindre hage, två lika stora varav ena används som vinterhage, och en tredje där jag tar in en omgång hö.
Så, vad säger senaste forskning/rön om bästa sätter att ha hästar på gräs utan att riskera övervikt och fång?
Äter de ikapp om det betesbegränsas med mukorg en del av dygnet? Paddock paradis? Det är dags att förbereda nu om det ska bli något vettigt av det.
Så, vad säger senaste forskning/rön om bästa sätter att ha hästar på gräs utan att riskera övervikt och fång?
Äter de ikapp om det betesbegränsas med mukorg en del av dygnet? Paddock paradis? Det är dags att förbereda nu om det ska bli något vettigt av det.