betesfrågor!

suisyola

Trådstartare
hej!

Min häst är numera triangelmärkt och rids bara lite lätt numera.
Där han står nu har dom fina beten och dom undrar om han ska gå på bete i sommar (ute dygnet runt)

MEN under dom sex åren jag haft honom har aldrig gått på bete på rikigt lr vad man ska säga han har gått i stor gräshagen hela sommare men varit inne på natten.

Har nu fått noja över det här med fång,är livrädd för att han ska få det...
hagen han går i på dagarna är det gräs i men ganska nerbetat.

Om jag nu vågar släppa på bete vad ska jag tänka på?

Alla tips och råd mottages,har jag utelämnat ngt vikigt detalj flr att ni ska kunan svara bara fråga :)
 
Sv: betesfrågor!

Vad är det för ras på hästen? Är det en fångbenägen ras? Annars skulle jag absolut släppa på bete, de älskar det! Nyttigt o kunna röra sig dygnet runt, umgås med andra hästar mm. Är den inte fångbenägen o hagarna är fina med träd som skydd mm skulle jag bara släppa! Våga, för hästens skull, o så är det ju skönt o inte behöva mocka på ett tag*ler..
 
Sv: betesfrågor!

är det inte en fångbenägen ras så ser jag ingen anledning till att inte släppa på bete.
stackars häst som aldrig har fått gått på sommarbete!
vad har triangelmärkningen med saken att göra?
 
Sv: betesfrågor!

Fångbenägen ras? Vilka raser är det? Jag tycker det verkar som att vilken häst som helst kan få fång, iallafall om man läser här på buke. Det verkar vara alltifrån shettisar till fullblod som får det!

Det gör även mig nojig kan jag säga, har själv en halvblodshäst av den ädlare typen som är promenadhäst, men jag vet inte om jag hade vågat låta honom gå ute dygnet runt.

Till trådskaparen,
har tyvärr inga goda råd, då jag är lite i samma situation som du.
 
Sv: betesfrågor!

det är en 14 årig valack halvblod/fullblod är inte känslig för foderbyten lr ngt sådant i vanliga fall

tänkte jag ska rida ordentligt i början av betet iaf kan det motverka att han motionerar ordenligt ..

Tror ju oxå att han skulle gilla det skarpt,men blir sån hönsmamma när jag inte vet tillräckligt mycket
 
Sv: betesfrågor!

är han inte känslig vid foderbyten och så så tror jag att du lungt kan låta honom vara ute på nätterna!
hos oss står det 4 fullblod, 1 quater + travare med mera.OCh dem har gått ute dygnet runt på sommaren utan problem.
om du är oroligt kan du ju kolla till honom lite då och då, då märker du om det blir problem!

de raser jag har för mig är fångbenägna (eller hur man ska skriva) är bland annat islänningar och skettisar...
 
Sv: betesfrågor!

jag skulle släppa på bete om jag var du, men kanske vänja in att det är längre gras under någon vecka. Dom får ju i sig mer på den tiden dom är ute om gräset är högt istället för nerbetat.
 
Sv: betesfrågor!

Våra hästar har gått ute i 2 veckor redan. Skulle inte tveka en sekund att släppa ut honom. Förhoppningsvis blir det hela oktober ute innan de får komma in igen.

Ska tilläggas att det är halvblod. Inga problem alls och de mår hur bra som helst.

Regnar det så är det vi människor som fryser inte hästarna. De har päls och fett i den så vattnet rinner av. De är oftast bara blöta på ytan och inte in till skinnet.
 
Sv: betesfrågor!

frysandet e jag inte dugg orolig för,han har ju päls :)

de e som sagt fånget som satt sig på min hjärna
 
Sv: betesfrågor!

AnnikaH skrev:
Fångbenägen ras? Vilka raser är det? Jag tycker det verkar som att vilken häst som helst kan få fång, iallafall om man läser här på buke. Det verkar vara alltifrån shettisar till fullblod som får det!

Det gör även mig nojig kan jag säga, har själv en halvblodshäst av den ädlare typen som är promenadhäst, men jag vet inte om jag hade vågat låta honom gå ute dygnet runt.

Till trådskaparen,
har tyvärr inga goda råd, då jag är lite i samma situation som du.


det är främst ponnyer, shettisa, fjordingar tex.

di behöver inte vara orolig över ditt hbl.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp