Maja_Kandi
Trådstartare
Jag och min sambo köpte vår första gård i höstas och trivs verkligen urbra! Till gården finns ca två ha åker som vi kommer använda uteslutande som betesmark. Men de föregående ägarna har inte skött marken alls utan den har förvildats totalt och ser bitvis förjäklig ut. Därför funderar jag på att plöja upp den, så nytt och helt enkelt fixa till den ordentligt!
Min fråga är därför ganska enkel men omfattande: Hur gör man?
Hur länge måste vallen "vila" från hästar innan man återigen kan göra hage där? Hur mycket skulle det kosta att så dessa två ha? Vilka grässorter skulle ni välja att så? Vi har en bonde som har sina åkrar i anslutning till vår och min tanke var att be honom om hjälp mot att han såklart får pengar för bränsle och sen får ta hö på vallen de åren som hästarna inte kan gå där, är det ett skäligt "pris"?
Tacksam för svar!
Min fråga är därför ganska enkel men omfattande: Hur gör man?
Hur länge måste vallen "vila" från hästar innan man återigen kan göra hage där? Hur mycket skulle det kosta att så dessa två ha? Vilka grässorter skulle ni välja att så? Vi har en bonde som har sina åkrar i anslutning till vår och min tanke var att be honom om hjälp mot att han såklart får pengar för bränsle och sen får ta hö på vallen de åren som hästarna inte kan gå där, är det ett skäligt "pris"?
Tacksam för svar!