Beter sig konstigt

Scilla

Trådstartare
Jag har ett sto f:93 som jag märkt börjat förändra sig.

Hon har aldrig varit överdrivet social mot människor men nyfiken precis som alla andra hästar.

Förändringen som skett är att hon gärna ställer sig i hörnet i sin box och skjunker ner med sitt huvud och ser allmänt apatisk ut hon står även så i hagen. Detta gör hon trots att det kan var full rulle i stallet senast igår när hovslagaren var ute. I morse såg min man henne stå så när han kom för att släppa ut dem.

Hon äter upp sin mat och rör sig obehindrat, däremot så går hon inte alls med de andra hästarna och bryr sig inte om vart de går. Jag kan tex ta in alla hästar och hon kommer inte om jag inte går och hämta henne.

Hon är ju 15 år men det är ju ingen ålder egentligen men kan de förändras så pga av ålderdom?

Hade hon sett halt ut eller inte ätit eller gödslat så hade jag ju haft något att gå på men nu ser man inget. Hon har blank fin päls och hon är rund om magen också (hon har väldigt lätt att gå upp). Hon rids några dagar i veckan.

Någon sett detta förut eller har någon idé vad det kan bero på?

Sv: Beter sig konstigt

Jag tror att hon kan ha ont någonstans.
Ett ändrat beteende tyder ofta på smärta.

Det kan också vara att hon mår psykiskt dåligt av något, runt omkring henne.

Inget har förändrats i stallet hon har kvar sina bägge avkommor plus sin kompis. Och hon har stått i det stallet i 7 år.

Hur ska man kunna hitta var hon har ont om hon har ont?
Nu när hon äter och rör sig ok?

Veterinären kommer ut idag för vaccinering så jag ska kolla med henne också.

ta blodprov och gör en ordentlig undersökning. en häst som beter sig så är inte frisk.

Frågan är vad man kan undersöka mer än blodprov?

Allmän tillståndet ser ju jättebra ut. Pälsen skiner, ögonen är klara och som sagt ingen rörelse störning.

Jag menar inte att hon står och hänger så jämt utan hon går precis som de andra i hagen och rör sig lika mycket men när hon står still så ställer hon sig i detta tillstånd och att hon inte bryr sig om de andra är det som är förändrat på henne. Hade hon staplande inte velat komma med de andra så vet man ju varför men hon kan lika gärna galoppera bort från de andra för att hon inte vill in hon går liksom lika gärna själv.

Hon verkar inte heller ha några problem med att lägga sig ner för hon ligger ner varje natt + att hon rullar sig som vanligt.

Nu kommer pessimisten om det skulle vara någon slags personlighets förändring som beror på någon tumör kan man se det på något blodprov då? tex hjärntumör.

Om jag hade kunnat sätta en diagnos så här och nu så hade det blivit autistisk, hon försvinner in i sin värld när som helst.

Du kan försöka känna igenom hela henne, med fingertopparna.
Palpera igenom muskel för muskel..
Känn efter spänd heter, smärta, svullnader, värme..avvikelser..

Det är ju bra som i ovan att ni tar blodprov, på henne.

Hon kanske vill ha lugn och ro, helt enkelt, och går undan..
Mitt fullblodssto, som är 23 går undan ibland för att stå och slappna av, jag har haft henne, sen hon var 9 och kom på att hon vill vara nära dem andra, men ändå på lite avstånd ibland.

Hon har nu en box, med en kompis bara på ena sidan om sig.
Så en sida är "ledig"

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.