Beter sig konstigt med bett

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan! Jag har en ung isis som beter sig jättekonstigt med bett. Jag har inte ridit henne så länge och har aldrig ridit någon så ung häst förut. Därför undrar jag vilken/vilka orsaker det kan finnas till att hästen gör såhär:

Hon böjer nacken överdrivet mycket. Det känns som om man inget har i tygeln. Hon tuggar högljutt och hela tiden, metall mot tänder låter hemskt tycker jag :(. Hon gungar lite med huvudet upp och ner när hon tuggar. Det ser jättelustigt ut! Min kompis säger att hon är "JÄTTEFIIIIIINNN!!!!" och "går på tygeln" men jag tycker absolut inte att det känns så. Hon böjer liksom halsen mitt på och så tuggar hon.

Kan det vara skadligt? Kan hon tugga sönder sina tänder?

Jag har prövat att rida i repgrimma och det var som en helt annan häst! Hon sänkte halsen, arbetade med ryggen och in med benen under kroppen. Hon var avslappnad och härlig att rida. Kan detta vara ett alternativ? Eller är det en risk? Tex om jag måste ha full kontroll vid en nödsituation.

Sv: Beter sig konstigt med bett

Har ni kollat vargtänderna? innan jag rider in en häst och sätter i bett överhuvudtaget vill jag att vargtänderna är utdragna. Dels för att de inte gör någon funktion överhuvudtaget, och de är väldigt små rötter och kan lätt gå sönder/bli lösa om bettet ligger emot/kommer åt -vilket som nästan är oundvikligt att det gör nån gång även om bettet är "rätt" tillpassat efter konstens alla regler. Som min veterinär en gång sa: frågan är inte OM hästen får problem pga vargtänderna utan NÄR de får problem. (fast jag vet att de finns några vuxna äldre hästar som har vargtänder men aldrig haft problem, men jag tar alltid ut dem ändå). Om/när hästen väl får problem är det svårt att bryta beteendet även om man tagit bort smärtan.

Om problemet inte är vargtänder kanske det kan vara att hästen inte trivs med bettet som du använder. ex. fel storlek, eller att modellen helt enkelt inte passar hästen.
Det kan också vara pga din ridning. ex. hård hand, ELLER för lös och "konsekvent" hand. Det kan också vara att hästen lärt sig att "krulla ihop" sig och "komma undan" hos tidigare ryttare och att du har svårt att lösa problemet och få hästen att söka sig till bettet igen.

Ett jämt stöd på tygeln och att hästen går i "rätt" form är ett kvitto på att hästen arbetar med bakbenen, genom ryggen (arbetar rätt helt enkelt!) så om det är helt tomt där fram så betyder det kanske/troligtvis att hon inte arbetar korrekt genom kroppen; utan bara "knäcker av" i nacken och hoppas på att lura ryttaren. Om hon inte arbetar genom kroppen så är det skadligt i längden, det är ren ergonomi (fast för hästar) ex. är det bättre/mindre slitsamt att bära en "rätt" packad ryggsäck//balanserad ryttare än en slarvigt packad ryggsäck // obalanserad ryttare. Man kan också jämföra när vi ska lyfta något, det är bättre för kroppen och tom. stärkande om man lyfter och bär sina hinkar rätt.. slarvar man och lyfter fel blir det slitage istället.

Lägg gärna upp en film så vi ser vad hästen gör. Vet att det finns några fler instruktörer här på buke så säkert kan ge tips! :)

Vänta lite nu, en ung häst som går i form???? Nu pratar vi väl ändå om en sträckt överlinje, att börja prata form känns mycket märkligt för mig när det uppenbart handlar om ett riktigt blåbär.

TS, din häst försöker smita undan bettet genom att rulla ihop sig. Ett tips har du fått, kolla munnen men den största orsaken ligger i att hästen saknar energi framåt och det är det du först och främst ska söka.

Klapprandet i bettet kan du tex avhjälpa genom att kontroller att bettet ligger på rätt plats i munnen, låta din häst äta med bettet i munnen. Då lär de sig att placera bettet på rätt plats, och grovfoder är det bästa att använda och fodra med.

Vänta lite nu, en ung häst som går i form???? Nu pratar vi väl ändå om en sträckt överlinje, att börja prata form känns mycket märkligt för mig när det uppenbart handlar om ett riktigt blåbär.

Det står faktiskt inte hur gammal hästen är; bara att TS inte ridit "en så ung häst" förut.
Är hästen i början av sin utbildning och precis inriden ska man såklart inte kräva "form" , men den kan börja söka sig fram och ned, ta jämt stöd på bettet och höja ryggen .

Ber om ursäkt, hästen är 6 år. Men hon är inte så jätteinriden, vad jag vet i varje fall, hon kanske luras med mig, men hur som så lär jag ju mig mera av att börja ifrån början också.

den största orsaken ligger i att hästen saknar energi framåt och det är det du först och främst ska söka.

Det där tränar jag just nu, och det fungerar faktiskt. Jag red i repgrimma ett tag och sedan började vi träna frammåtdriv, vilket min häst inte var jättebra på, men nu känns det mycket bättre. Vi lär henne att arbeta med ryggen och baken, då hinner hon inte tänka så mycket på bettet.

En annan sak som kan hjälpa är att växla mellan två bett, man väljer då ett rakt odelat bett som man kan använda vid uteridning och sedan ett ledat av typ 2 eller 3 delat som används vid krusidull ridning. Dvs på volten vid skolning, det raka bettet brukar inbjuda mer för en ung häst att söka stöd i än vad det delade gör. Sedan att man rider med mycket energi givetvis, ofta är fipplandet ett tecken på att hästen egentligen är ofokuserad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 135
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• I trafiken
  • Transport med fronturlastning