Beteendestörning

@Jojo
Bara för att förtydliga, det är en metalskruv typ (jag är van att prata TN på engelska och kan inte komma på bra begrepp för coil-vilket är begreppet som används där)?
Det är nog en gammal artikel, jag har sett nummer på fler hästar som är opererade i Sverige. Strömsholm för 2år sedan när min diagnoserades hade liknande nummer som de jag sett med att man räknar med att under 50% får postivit resultat direkt efter operation. Problemet utvöer att operationen allt för sällan ger gott resultat är att det är i många fall riktigt smärtsamt efter operationen (en del blir sämre utav op. och en del blir tillfälligt sämre för att bli bättre dvs att själva läkningen efter op. antagligen gör ont) och nu är jag inte hundra på siffrorna utantill, men efter 3år så brukar en hel del behöva opereras om då de växer ihop igen och det finns mer långsiktiga siffror även.

Man gör inte den operationen alls på människor i stort sett längre. Möjligtvis som sista utväg om man är desperat. Man snittar då nerven och sätter en metall-skruv som försvårar för nerven att växa samman igen. Det finns patienter man opererat upprepade gånger, jag känner bara till ett fåtal hästar som är operarde mer än 2ggr och då har man sedan gett upp. På human-sidan har jag hört om folk som är op. ett antal gånger till innan man gett upp, men det verkar som att det är äldre fall, nu ger man upp klart tidigare och försöker med andra lösningar.
Resultaten är i stort sett detsamma på häst som människa med den här operationen av allt jag hittat att läsa.

På human-sidan har man fortfarande ingen bra lösning, men det finns mer mediciner som är lättare att leka med. Man har börjat prova samma medicineringar på häst mer och mer, men det är rätt dyrt och finns inga tester på det för att godkänna det på djur, så gäller att hitta veterinär som vill prova. Jag har bara sett 2 hästar som jag kan komma på i Sverige som provar medicinering, den ena vet jag har gett upp, den andra har jag inte någon uppföljning på. Men vet att det är klart vanligare att prova i USA, att jag inte vet mer sedan är för att jag inte brytt mig om att sätta mig in mer då jag inte kommer försöka medicinera min häst, det är för pyssligt och dyrt för mig (eftersom det inte är beprövat på häst kan man vara rätt säker på att förskring inte täcker, min häst har dessutom försäkringsbesvär som gör att det täcker absolut ingenting).

Med det du skriver här låter det mer som osäkerhet i närvaro av hagkompisen, alltså oklara relationer mellan dem. En häst som är osäker mår inte bra av att försöka vara den ledande i hagen. Du får väl prova mer genom att se hur hästen är i och utanför hagen, om det har med saken att göra. Finns inte fler hästar att ha i hagen? Gärna nån mer ranghög än din.
Det är inte omöjligt att hon är osäker, men när jag studerat hästarna så verkar hon ändå vara väldigt tillfreds med situationen. Det lilla stoet följer och lyder under min häst utan bråk och det passar nog mitt normalt sett ranglåga sto perfekt eftersom hon inte blir ifrågasatt eller utmanad (eller vad man ska kalla det). Det är heller aldrig problem att gå in i hagen och närma sig hästarna, men det händer ibland att min häst får för sig att jaga iväg sin kompis, men efter studier så har det visat sig inte spela något roll om jag är inne i hagen eller långt borta och tjuvkikar.
I början av betesperioden gick dom ihop med några valacker, men som vi var tvungna att sära på, och beteendet med mulen hade börjat redan då.

@Jojo som Vingra så insatt redovisat finns det olika grader och olika beteenden och det är även som Vingra säger ett komplext ämne även bland veterinärer att verkligen diagnosticera. Försäkringsbolagen ställer sig olika till att täcka operation eller godkänna diagnos de också. Jag tycker headshaking hos häst påminner lite om ställningstagandena som kommit runt diagnosen fibromyalgi hos människor i den aspekten.
Vissa hästar funkar jättebra med nosnät, och vissa har bara problem den tiden på året då det är insekter och/eller pollen. Jag har en nära vän vars häst har diagnosticerad headshaking, den är inte ridbar sommartid annat än inomhus, resten av året fungerar den som vilken annan häst som helst. Men nervinpulserna är oerhört smärtsamma för hästen som sagt, om det är headshaking.
@mackan Det verkar som att jag får ha en testperiod för att se hur illa min häst är berörd om det är värt att ta henne till klinik för utredning. Nu rids hon ju inte och kommer inte att göra på ett tag, och som det verkar klarar hon sig bra i hagen i alla fall. Om förblir hon oridbar pga kotan så känns det inte så värt att lägga energi och pengar på att ta reda på vad det är som spökar i mulen eller hjärnan, även om jag vill göra allt för att hon ska må bra.

@Jojo
Bara för att förtydliga, det är en metalskruv typ (jag är van att prata TN på engelska och kan inte komma på bra begrepp för coil-vilket är begreppet som används där)?
Det är nog en gammal artikel, jag har sett nummer på fler hästar som är opererade i Sverige. Strömsholm för 2år sedan när min diagnoserades hade liknande nummer som de jag sett med att man räknar med att under 50% får postivit resultat direkt efter operation. Problemet utvöer att operationen allt för sällan ger gott resultat är att det är i många fall riktigt smärtsamt efter operationen (en del blir sämre utav op. och en del blir tillfälligt sämre för att bli bättre dvs att själva läkningen efter op. antagligen gör ont) och nu är jag inte hundra på siffrorna utantill, men efter 3år så brukar en hel del behöva opereras om då de växer ihop igen och det finns mer långsiktiga siffror även.

Man gör inte den operationen alls på människor i stort sett längre. Möjligtvis som sista utväg om man är desperat. Man snittar då nerven och sätter en metall-skruv som försvårar för nerven att växa samman igen. Det finns patienter man opererat upprepade gånger, jag känner bara till ett fåtal hästar som är operarde mer än 2ggr och då har man sedan gett upp. På human-sidan har jag hört om folk som är op. ett antal gånger till innan man gett upp, men det verkar som att det är äldre fall, nu ger man upp klart tidigare och försöker med andra lösningar.
Resultaten är i stort sett detsamma på häst som människa med den här operationen av allt jag hittat att läsa.

På human-sidan har man fortfarande ingen bra lösning, men det finns mer mediciner som är lättare att leka med. Man har börjat prova samma medicineringar på häst mer och mer, men det är rätt dyrt och finns inga tester på det för att godkänna det på djur, så gäller att hitta veterinär som vill prova. Jag har bara sett 2 hästar som jag kan komma på i Sverige som provar medicinering, den ena vet jag har gett upp, den andra har jag inte någon uppföljning på. Men vet att det är klart vanligare att prova i USA, att jag inte vet mer sedan är för att jag inte brytt mig om att sätta mig in mer då jag inte kommer försöka medicinera min häst, det är för pyssligt och dyrt för mig (eftersom det inte är beprövat på häst kan man vara rätt säker på att förskring inte täcker, min häst har dessutom försäkringsbesvär som gör att det täcker absolut ingenting).
@Vingra Coil har jag för mig är spole eller spiral, och det är inte omöjligt att artikeln var gammal. Tråkigt att det kommit så många negativa resultat. Det verkade ju så himla lovande i artikeln jag läste. Känns som att det är rätt lönlöst att försöka utreda och diagnosticera när det är svårt eller inte ens går att behandla. :(

Idag har det varit varmt och vindstilla, och när jag kom för att hämta min häst nosade hon mig på handen och fick en stöt (eller vad det nu är) tyvärr, sen vågade hon inte ta godis ur handen. Så det verkar som att insekterna eller värmen är det som styr. Ska föra lite dagbok på hur hon ter sig i olika situationer så jag kan utesluta det ena eller det andra. Men det verkar ju onekligen vara väldigt likt headshaking.

@Jojo Ah, det är typ som en spiral, eller nyste, ett trassel som ska vara svårt för nerven att växa tillbaka på.
Det finns för övrigt andra operations-lösningar man gör på människor, bla en där man sätter som en svamp på nerven så att det är ett konstant tryck på nerven (alltså högt upp på nerven nära hjärnstammen). Men den har jag som sagt aldrig hört talas om att man talar om att ens testa på häst.
En hästägare jag vet som har lokaliserat vart på nerven felet sitter på sin häst (vilket kom direkt efter en skada så kanske inte var så svårt att säga ungefär vart, annars verkar väldigt få veta vart det är lokaliserat även om vissa säger att det sitter på en sida) lägger någon sorts botox på nerven i samma anda som operationen ovan, dvs att det ska bli ett konstant tryck på nerven. Det fungerar ungefär 5månader om jag minns vad hon sa rätt, sedan typ släpper det och måste göras om. Jag har inte sett den hästen när botoxen sitter i så jag kan inte säga något om hur väll det hjälper. Jag har sett en del hemsidor där man säger att man gör det på människor, men väldigt lite riktig forskning och statesik på det så jag litar inte på det.

Det finns saker att prova som kan hjälpa! Och alla är inte så illa beröra heller. Har kanske läst slarvigt, hur går det när din häst jobbar? Hur verkar den må rent allmänt?
Jag är nog bara super negativ för att min egna situation inte är rolig och jag inte tycker att min häst mår så bra :(

Detta är ny artikel som är med veterinär som är riktigt duktig på headshaking: http://horsetalk.co.nz/2014/05/29/s...derstanding-headshaking-expert/#axzz33KIRrMnE Du ser här att expert i frågan inte ens nämner operation som ett bra val längre. Till och med wikipedia om trigeminal neuraglia (på människor) säger att succes ration på operationer är poor och görs först efter att ha prövat mediciner (och det är inte så roliga mediciner att ta, min arbetskamrat med TN har stora problem med det).
Som Knottenbelt säger i artikeln, i dagsläget handlar det mest om att hitta vad som triggar din häst och undvika det och underlätta så mkt som möjligt för den.

Jag håller tummarna för att din häst inte har TN och att det bara är något annat underligt. Men det låter så väldigt likt min, jag råkade röra min i ansiket här om dagen (reste mig upp ifrån att ha suttit och penslat hovarna) och råkar peta till henne. Gör att hon rycker till med huvudet, sedan är hon spänd ett längre tag, rör huvudet ryckigt till och från, svarar inte på kontakt, tar inte godis (och detta är världens gottegris) och fick lättare darrningar i huden (är rätt svårt att se på henne, jag har mött andra TN hästar som det syns på väldigt tydligt). När spännningarna började lätta upp försökte hon komma åt något att röra/gnugga/skrapa ansiket emot (hon var uppbunden så gick inte) och frustade överdrivet.

Men finns massor med andra beteénden de kan uppvisa med. Finns inget som säger att de måste beteé sig på ett visst vis, utan gäller att läsa av sin häst. Och man får tyvärr vara lite dum och kanske ta den i ansiktet för att se vad som händer, det är lite en del utav diagnosering :/

Å det där med att skrapa mulen och frusta efteråt gör min också... Det var ju inget gott tecken.
Jag har inte kunnat arbeta henne då hon vilar just nu pga skada och har gjort sedan i april. Vi tar små promenader och det tycker hon om. Det går att dra i grimskaftet utan att hon får någon stöt/smärtkänsla, men har märkt att när hon vrider huvudet och grimskaftet kommer mot näsan så rycker hon till och ibland frustar och kliar hon sig mot benet efteråt. Detta händer de dagar hon är skum och helst inte vill ha grimman på sig.

Rent allmänt tycker jag min häst ser nöjd och glad ut. Hon är fin i hullet och är alltid glad, så det verkar bara vara när jag petat på mulen som hon ser ut att må dåligt.
Jag har fått sluta med solkrämen på hennes rosa parti på mulen för den är helt omöjlig att få på, men annars kan jag sköta henne som jag brukar, bortsett från mulmyset då och ibland alla sorts klappar.

@Jojo
Jag skulle gissa på att din har så lätta bekymmer att det vore svårt att diagnosera henne, man behöver att de uppvisar symtom regelbundet eller att det kan provoceras fram så att man kan uppvisa saknad utav symtom när man sätter nervblocken. Min var på gränsen för det då hon tex vid longering överlag bara visar klara tecken (skakningar) ca var tredje varv, där emellan är hon bara spänd och gör ansiktsminer, vilket är lite för diffusa tecken för diagnosering..
Hade jag inte behövt diagnosen för rättstvisten skulle jag inte göra om diagnoseringen med vad jag vet idag. Det var rätt säkert redan innan nervblocken exakt vad som var felet och nervblocken var inte rolig att sätta (man är ju tvungen att ta dem i ansiktet för att sätta nålen och sätta nål i nerv gör nog lite ont) samt att hon efter nervblocken gick ur hade rejält kraftigare besvär ett tag sedan.

Vore jag du skulle jag avvakta med att göra något, så länge hon verkar må bra överlag så är det inte så mycket att göra. Utan gäller mer att hitta vad som triggar och undvika det (inte för att jag kan säga att jag lyckas särskilt bra med den biten själv).
Kan även vara säsongsbetonat (rätt många är det) och gå över/blir bättre när det blir kallare (vet inte varför det verkar så säsongsbetonat på häst, kan inte komma på att jag hört något om det på människa). Min uppvisar nästan inget i stall och hage annat än under sommaren, däremot vid motion och beröring upvisar hon mer året runt, även om även det blir sämre på sommaren. Viktigt att det är lugnt i hagen för min, är de andra stirriga och springer mkt är det större risk att hon får anfall.

Kan även vara säsongsbetonat (rätt många är det) och gå över/blir bättre när det blir kallare (vet inte varför det verkar så säsongsbetonat på häst, kan inte komma på att jag hört något om det på människa). Min uppvisar nästan inget i stall och hage annat än under sommaren, däremot vid motion och beröring upvisar hon mer året runt, även om även det blir sämre på sommaren. Viktigt att det är lugnt i hagen för min, är de andra stirriga och springer mkt är det större risk att hon får anfall.

Vingra jag har lärt mig att det finns en koppling till både och/eller pollen och insekter vilket förklarar varför en del är besvärade endast den tiden över året. Skrev lite om min väns häst tidigare i tråden, som responderar under detta.

@mackan , då pratar vi headshaking och inte trigeminal neuralgia och då stämmer inte symtomen att hästen får el-stötar vid beröring in, det är tydligt symtom på nervfel om vi pratar headshaking (trigeminal neuralgia).
Headshaking kan ha många anledningar, pollen är en.

@Vingra ah, ,jag har pratat HS hela tiden, missat att du pratat om ngt annat. men nog har jag fått uppfattningen att headshaking även det har en upplevd känsla av små stötar när pollen eller insekter stör? Eller fattar jag ö.h.t inte vad det är du skriver, haha :p

@mackan Headshaking är ett paraply-begrepp när man inte har diagnoserat exakt vad som är fel, finns massor med olika saker som faller in under headshaking, så som tandproblem, ögonproblem, öronproblem, nervfel, allergi, osv osv.
Trigeminal neugralgia = nervfel är en del utav headshaking. Det är att det är fel på ansiktsnervern/nerverna och att hästen får smärtsignaler när den inte borde.
En pollen-känslig häst kan rycka till med ansiktet för att den har allergi-problem och därför skaka på huvudet, men den bör inte göra det vid beröring.
Liksom en häst med ljuskänslighet kan uppvisa flertal headshaking-symtom (dvs ställa huvudet i mörka hörn, bli stirrig/spänd för att den inte klarar av ljus bra osv) men den bör inte regera med smärta vid beröring.

Tar min egen som exempel, den blev först "diagnoserad" headshaker (fastän den skakar mkt lite på huvdet, hon är mest spänd och underlig), sedan går man vidare och utreder varför den skakar på huvudet. Eftersom det redan vid diagnoseringen headshaker var mkt starka mistankar om att det är nervfel på min häst så satte men nervblocken, annars tar man blodprover och tester för flera saker, gör munundersökning, allergi-prover, kollar ögon, röntgar skalle och mun osv osv.

När man säger headshaking besriver man mest beteénde, inte alls vad som är fel.

@Vingra jag har också förstått det som att Headshaking är ett samlingsnamn över ett beteende som kan bero på en mångfald olika orsaker. Men det jag undrade över främst var det du skrev att om det är pollen eller insekter så upplever hästen INTE beröringen som att den får stötar?
Det stämmer nämligen inte riktigt med den diagnos min väns häst fått via S-holm. Den reagerar bara under pollen och/eller insektsperioden, men min vän blev också erbjuden nervop på den pga det de bedömde osv. Hon avböjde dock, då FB inte vill täcka bland annat. Hästen rids inte sommarperioden nu annat än inomhus sen den fick diagnosen för 3 år sen ca. Övriga året tävlas och tränas den och har inga problem.....

i övrigt vill jag tillägga att det är otroligt intressant att läsa det du skriver här, du är väldigt insatt och beskriver och förklarar bra :) tack för det :)

@mackan
aha jag kanske missförstod dig... Du menar inte en pollenallergiker utan pollen-beröring? - på TN (trigeminal neuralgia dvs nervfel)-häst så kan ALLA nervsignaler misstolkas. Tex att hjärnan sänder ut signal och försöker börja röra på käcken och nerverna känner av rörelsen utav muskeln kan sätta av det (är ju tydligare på människor som kan berätta exakt vad som hände i situationen där smärtattacken började). Men vind, pollen, träns, att någon tar på huden, bett i munnen (trigeminal nerven täcker i stort sett allt i ansiktet), mat, smink (på människa) osv.
Att den bara reagerar under pollentiden betyder ju inte att det är pollen den reagerar på, även trigeminal neuraglgia - nervfelshästarna är rätt säsongsbetonade, min är sådan.
Eller har jag missförstått och du menar på att pollenkänslig häst även får nervsmärta (för när man pratar om elektriska stötar så är det nervsmärtan man vanligtvis pratar om)? - Det är det som lät märkligt för mig.

För nerv-op så borde de ha utrett att det med säkerhet är trigeminal neuralgia hästen du skriver om har? Annars har jag mkt svårt att de varför de skulle föreslå de operationerna...
Är det 3år sedan så kanske till och med Veronica Roberts var kvar på strömsholm (hon ska ha slutat strax innan min häst började komma dit nämligen)? Hon är mkt duktig på HS/TN, av alla hennes arbeten jag har läst tror jag inte på att hon skulle göra någon utav TN-nerv-operationerna på en pollenhäst..

Ah jag är expert på trigeminal nerven numera :D Något gott som kommit ur detta helvete (kostat mig omkring halv miljon bara eller så :banghead:)

@Vingra : Pollen beröring menar jag :) absolut inte pollenallergiker. samt att den reagerar likadant på beröring av insekter.
Jag tror inte de utrett hästen nog att specifikt detektera om det är både och pollen/insektsberöring osv, men de har erbjudit op och hästägaren tackade som sagt nej av nämda orsaker. Men jag är inte alls insatt i detalj av exakt de detekterade eller konstaterade i slutänden, - men operation erbjöd de....
Jag ska snacka lite mer med vännen när jag träffar henne framöver så kanske jag kan bidra lite mer med konkreta reflektioner. Kan kolla vem de hade på S-holm som var inkopplad (om hästägaren ens kommer ihåg det)....

:)

@Jojo
Jag skulle gissa på att din har så lätta bekymmer att det vore svårt att diagnosera henne, man behöver att de uppvisar symtom regelbundet eller att det kan provoceras fram så att man kan uppvisa saknad utav symtom när man sätter nervblocken. Min var på gränsen för det då hon tex vid longering överlag bara visar klara tecken (skakningar) ca var tredje varv, där emellan är hon bara spänd och gör ansiktsminer, vilket är lite för diffusa tecken för diagnosering..
Hade jag inte behövt diagnosen för rättstvisten skulle jag inte göra om diagnoseringen med vad jag vet idag. Det var rätt säkert redan innan nervblocken exakt vad som var felet och nervblocken var inte rolig att sätta (man är ju tvungen att ta dem i ansiktet för att sätta nålen och sätta nål i nerv gör nog lite ont) samt att hon efter nervblocken gick ur hade rejält kraftigare besvär ett tag sedan.

Vore jag du skulle jag avvakta med att göra något, så länge hon verkar må bra överlag så är det inte så mycket att göra. Utan gäller mer att hitta vad som triggar och undvika det (inte för att jag kan säga att jag lyckas särskilt bra med den biten själv).
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskap kring detta. :) Jag tar det till mig och kommer försöka göra det så bra som möjligt för min pålle så hon inte ska behöva ha ont mer än nödvändigt. Det ska bli intressant att se hur det utvecklas och jag hoppas att det inte blir värre än vad det är nu. Men man blir ju orolig när kusen inte vill pussas längre.

Idag fick jag dock mysa med henne en stund, så länge jag inte rörde mulen, så kanske kanske börjar hon koppla att det bara är mulen som spökar (man kan ju alltid hoppas). :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 694
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
K
Hästhantering Hej! Jag är ny på forumet och ska testa detta, får se om ni har några råd:-) Jag är medryttare på en 11-årig halvblodsvalack sedan...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: axel
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 728
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka