Beteendestörning

Jojo

Trådstartare
Jag börjar få gråa hår av min häst som ändrat beteende totalt. Min föredetta kelgris tycker numera inte alls om att gosa och bli kliad på favoritstället på överläppen.

Beteendet kommer och går hela tiden för ibland (mer och mer sällan) är hon sig själv för att i nästa stund bete sig helmärkligt! Hon ser misstänksam ut och vill inte att man rör henne, särskilt inte på mulen. Jag får smeta flugkräm i pannan och runt ögonen på henne men så fort jag nuddar mulen så skyggar hon bakåt och ser ut som att hon har sett ett spöke. :eek:
Att borsta i ansiktet och på kroppen går också bra men hon har inte samma närvaro som hon brukar ha. Hon är i vanliga fall gärna med och tittar vad som händer. Borstar man frambenen så är hennes mule där och nosar på borsten eller i mitt hår.
Hon verkar fortfarande tycka om när jag är nära henne (det visade hon idag när hon jagade bort sin hagkompis som stod nära mig, för att hon själv skulle stå närmare), men jag får absolut inte klappa. Då backar hon undan. Och blicken är så skum... Den är liksom ofokuserad.

När jag ger henne godisar så är hon väldigt vaksam och tar blixtsnabbt godisen ur handen för att snabbt fly undan. Hon är i vanliga så himla glupsk så något måste vara fel.
Hon kommer när jag går in i hagen. Men ibland vill hon inte få grimman på sig, vilket aldrig varit ett problem tidigare, och hon ser då rädd ut när jag ska sätta på grimman och backar undan lite.

Jag är orolig att hon har någon hjärnåkomma som gör att hon ändrat beteende så här. Vad kan det annars vara? Kan jag vända mig till någon klinik för detta? Jag är säker på att något är fel på min häst, men jag kan inte för mitt liv förstå vad det är! :( Hon är som förbytt...

Man vet inte så mycket om ren "hästpsykologi", oftast vid beteendeförändingar så får man leta i omgivningen efter saker som ändrats som kan orsaka nya beteenden hos hästar.

Däremot är ju så stora ändingar till det sämre, men med till synes oändrad omgivning, ganska ovanliga.
Har det inte skett en större ändring eller händelse i din hästs liv i närhet till uppkomsten av hennes beteende förändring ligger nog synproblem, hjärnproblem eller ett neurologiskt problem närmast till hands. Ögon och syn kan jo kollas relativt enkelt men de övriga två är betydligt mer knepiga.

Hur som helst hoppas jag vet. kan få någon rätsida på det och att det inte är något allvarligt problem med din häst.

Jag misstänkte att min häst hade borrelia eller erlichios i slutet av april då hon blev hängig, konstig och svår i ridningen. Veterinären trodde inte på det utan behandlade inflammationer i kotor och hovleder på båda fram då hon visade sig vara kraftigt smärtpåverkad där. När vi kom hem så tog det bara ett par dagar så var hon sitt gamla glada jag igen.
Var på ÅB i slutet på maj och hade kvar smärta i ena kotan så båda frambenen röngtades. Fynd fanns på den kota som hon hade ont i, så hon blev sprutad i kotleden.
På vägen hem från kliniken åkte vi till hennes nya stall där hon verkade trivas jättebra. Hon var hemskt glad och älskade sin nya kompis och var jättego att ha å göra med också. Hon går sedan ett par veckor på bete med samma hästkompis.

Första förändringen kom alltså före flytten så det har nog inte med det att göra. Det har eskalerat sedan betessläppet och då vart det mycket spring, så det kanske kan ha med smärta att göra, ifall kotleden börjat göra ont igen? Hon rids inte nu pga skelettförändringen.

Jag funderar på headshaking.... då blir de känsliga om mulen då nerverna signalerar att hästen får "stötar" när ngt kommer i kontakt med mulen.
Du har inte sett om hon skakar på huvudet ngt alls i sammanhanget? Behöver inte vara mkt och absolut inte hela tiden, finns lättare och svårare varianter i alla möjliga former. Pollen och insekter kan trigga det hela.

Jag funderar på headshaking.... då blir de känsliga om mulen då nerverna signalerar att hästen får "stötar" när ngt kommer i kontakt med mulen.
Du har inte sett om hon skakar på huvudet ngt alls i sammanhanget? Behöver inte vara mkt och absolut inte hela tiden, finns lättare och svårare varianter i alla möjliga former. Pollen och insekter kan trigga det hela.
Jo, huvudskakningar har jag sett. Små skakningar då. Hon skakar till när man nuddat mulen och blivit som skrämd, och sen har jag sett henne rycka lite med huvudet när hon bara stått och vilat i hagen. Hon har nog skakat på huvudet nu och då hela våren, och kanske även i vintras.

Men nu ikväll var det annorlunda...
Jag tog henne på en promenad utan hagkompisen för första gången sedan betessläppet och jag upplevde henne som sitt vanliga jag igen efter vi gått en bit. Hon lade mulen mot min axel och jag fick klappa henne på mulen (och ansikte och hals) flera gånger samt att hon busade med morotspåsen (som hon varit typ rädd för de senaste dagarna). :)
När vi kom tillbaka till hagen så märkte jag hur hon återgick till att vara avvaktande och stirrig. Sedan jagade hon plötsligt bort hagkompisen ca 20 meter och kom sedan tillbaka till mig vid grinden och ville bli klappad på. När kompisen närmade sig igen blev blicken så där stirrig igen. Börjar fundera på om allt hennes fokus ligger på att hålla koll på sin kompis när hon är i närheten? Min häst har aldrig varit ranghög tidigare, men är nu flockledare för första gången i sitt liv.

Jo, huvudskakningar har jag sett. Små skakningar då. Hon skakar till när man nuddat mulen och blivit som skrämd, och sen har jag sett henne rycka lite med huvudet när hon bara stått och vilat i hagen. Hon har nog skakat på huvudet nu och då hela våren, och kanske även i vintras.

Jag tog henne på en promenad utan hagkompisen för första gången sedan betessläppet och jag upplevde henne som sitt vanliga jag igen efter vi gått en bit. Hon lade mulen mot min axel och jag fick klappa henne på mulen (och ansikte och hals) flera gånger samt att hon busade med morotspåsen (som hon varit typ rädd för de senaste dagarna). :)
När vi kom tillbaka till hagen så märkte jag hur hon återgick till att vara avvaktande och stirrig. Sedan jagade hon plötsligt bort hagkompisen ca 20 meter och kom sedan tillbaka till mig vid grinden och ville bli klappad på. När kompisen närmade sig igen blev blicken så där stirrig igen. Börjar fundera på om allt hennes fokus ligger på att hålla koll på sin kompis när hon är i närheten? Min häst har aldrig varit ranghög tidigare, men är nu flockledare för första gången i sitt liv.

som sagt, jag hade misstänkt Headshaking isåfall. enligt tidigare inlägg.

som sagt, jag hade misstänkt Headshaking isåfall. enligt tidigare inlägg.
Det är ju inte alls omöjligt. Och hon kanske var bättre idag för att det blåst mycket och varit insektsfritt. Ska läsa på om headshaking så jag blir lite klokare. :-)

Hästen behöver inte skaka på huvudet för att ha "headshaking" (dumt missleande namn).
Min häst har en sorts headshaking, trigeminal neuralgia = nervfel i ansiktet, nerven tror att vanlig beröring är smärta. Låter som att vad din häst uppvisar stämmer in bra på det...

Min skakar väldigt lite på huvudet. Vill mest inte bli tagen i ansiktet, blir spänd och underlig i många situationer.
Tyvärr lite besvärligt att diagnosera och inte så mkt att göra åt efter diagnosering heller :(
Min kommer och går ifrån dag till dag och stund till stund. Ibland går saker bra och hon verkar inte få smärtsignaler och andra dagar verkar hon få det och jag kan inte hitta varför (vind?).

Min första tanke var nervsmärta när jag läste. Hoppas iaf att ni kommer fram till vad det är och att det går att hjälpa hästen.

Tack för era svar. Jag börjar misstänka headshaking mer och mer. Ska på återbesök på kliniken om ett tag pga kotleden, så ska passa på att fråga om headshaking då, blir beteendet ohållbart och jag ser att hon lider bokar jag tid tidigare. Brukar de må dåligt av sjukdomen eller klarar de sig bra trots den? Brukar det bli värre med tiden?

Min ena är likadan, och skulle gissa att han har samma som Vingras häst?
Oftast så är han helt normal, och man kan klappa och gosa överallt, och han tycker det är jättemysigt när man tular med hans mule, man kan fippla med den, smeka den, pussa honom på mulen och you name it.

Sen plötsligt kan han kasta sig som han fått en elstöt när man nuddar mulen, fnyser och är sjukt skeptisk. Ibland händer det när han själv nuddar något med mulen, och beter sig som han fått en elstöt.

Han kan inte ta godis när det är de där dåliga dagarna, det är som godiset är elektrifierat. Är han lös när det är en känslig mule dag är han inte lätt komma nära, inte ens för att ta tag i grimman som sitter på, och försöker kasta sig iväg när man håller i osv. Ungefär som jag brukar prygla honom randig så fort jag får tag i honom...

Det kan vända på en sekund, han kan vara helt normal och så POFF blir mulen sådär överkänslig. Det går aldrig lika fort över åt andra håller - men när han är sådär känslig, så om man lugnt och smygande lyckas få dit handen och hålla kvar den, så är det som det går över. Han kan direkt efter fortfarande vara skeptisk och rädd det ska kännas likadant, men slappnar av efter några gånger när han inser att det inte känns otäckt längre.

När mulen är sådär känslig så hela han blir helt annorlunda, nervig, skeptisk och han verkar själv inte förstå var det otäcka kommer ifrån utan verkar även rädd och förvirrad. Kan fara i luften om man lägger handen på bogen eller ryggen med, ungefär som han inte vet om det kommer att kännas som en elstöt där med.

Händer det när han ska äta (sällsynt) så kan han tillslut stå fem meter från maten och drakblåsa, tillsynes övertygad om att krubban bits och är farlig. Kan ta flera dagar innan han slutar skeptiskt smyga fram emot krubban. Så han verkar INTE på minsta vis själv förstå vad som händer, och det är eg det jobbigaste för mig att se.
Tack och lov är det väldigt sällsynt att det händer när han själv nuddar något med mulen. Det vanligaste är att det händer när jag nuddar hans mule, och även det händer tillräckligt sällan för det ska kännas som det går att leva med. Det händer dock nästan aldrig på vintern, men däremot våren och sommaren.

Jag har funderat på nosnät, men är tveksam på vad som händer med ett nosnät om mulen skulle bli sådär tokkänslig när det sitter på - måste ju bli som tortyr?

Han skakar ALDRIG på huvudet sådär ändå, däremot vill han gärna klia mulen mot frambenen när man rider, och blir djävulskt störd av insekter runt huvudet och kan då kasta med huvudet ganska rejält.

Tack för era svar. Jag börjar misstänka headshaking mer och mer. Ska på återbesök på kliniken om ett tag pga kotleden, så ska passa på att fråga om headshaking då, blir beteendet ohållbart och jag ser att hon lider bokar jag tid tidigare. Brukar de må dåligt av sjukdomen eller klarar de sig bra trots den? Brukar det bli värre med tiden?

Det är bland de värsta smärtorna man kan uppleva att ha trigeminal neuralgia om det är illa, men det finns lättare attacker och svårare tillstånd/attacker (människor har även denna sjukdom, jag har en arbetskamrat som har det). Vissa hästar har så pass ont att de slår huvudet emot saker (antinge så ont eller för att de vill bli av med det som gör ont, men då borde nervsmärtan de har överväga smärtan av att slå huvudet emot väggen?). Andra är mkt lindriga och fungerar bra och kan ridas och tävlas på hög nivå. För att säga någon om hur illa det kan vara: tidigare har 80% av människor med denna sjukdom valt att ta sina egna liv då det anses så outhärdligt. Det har kommit bättre behandlingsmetoder på human-sidan så numera vet jag inte hur statestiken ser ut. Men på hästsidan använder man de behandlingsmetoder som man redan uteslutit på human-sidan som allt för dåliga och man har problem med att de är smärtsamma och har allt för dåliga resultat även på hästsidan. Mina veterinärer har inte rekommenderat dessa behandlingar (ens om jag hade råd med dem, försäkringsbolagen har börjat skriva med TN/HS på listan över sjukdomar de inte täcker).

Min häst mår överlag inte bra som ridhäst. Hon är överlag helt okej större delen av året så länge inget händet (hon fåt attacker utav upphettsning), under sommaren (vet inte om det är värmen, gräset, solen eller insekterna) så mår hon inte särskilt bra ofast. Hon blir smått apatisk, skakar huvudet och har inte ro att äta, så går ner i vikt, är svår att nå och man bara ser på henne att det inte står väl till. Förförra sommaren började hon skrapa upp ansiktet mot saker.
Min har i stort sett stått och gjort ingenting i två års tid (jag var tvungen att hålla igång henne fram till full diagnosering, annars hade hon stått lägnre, var inte kul och smått farligt att rida på henne) och hennes mående går lite upp och ner men det är inte särskilt illa när hon bara står. Hon får lite följd-problem utav sin HS/TN med en del ryggont och hältor, men det är mindre besvär.
Jag provar att ta föl på henne nu, hon har klarat att bära föl bra, fixar hon inte själva fölandet & ta hand om fölet bra får hon somna in sedan. Och då gills hon som att hon har LINDRIG trigeminal neuralgia.

Tyvärr är det rätt många veterinärer som inte har så stora kunskaper om headshaking och det finns massor med felaktig kunskap... Så jag skulle ta vad din veterinär med en nypa salt kanske och verkligen överväga vad den säger. Tänkte bara varna, kan ju vara så att din häst inte alls har trigeminal neuralgia med. Jag har dåliga erfarenheter efter att ha varit uppe i tingsrätt om min häst och haft veterinärer som vittnat mot mina veterinärer, tex så skakar min häst på huvudet mer upp och ner och inte i sidled, vilket visssa veterinärer alltså anser inte gills som headshaking eller symtom på trigeminal neuralgia. Jag tycker det säger sig självt att hästen vid nervsmärta i ansiktet väll kan skaka på huvudet åt villket hål som helst :/

Jag har funderat på nosnät, men är tveksam på vad som händer med ett nosnät om mulen skulle bli sådär tokkänslig när det sitter på - måste ju bli som tortyr?
Min uppskattar inte nosnät vid varken ridning eller i hage. Vid ridning så är hon redan så dålig så jag kan inte märka någon skillnad. I hagen blir min häst lätt sämre om jag har flughuva med nosnät. Men det är nog mkt inviduellt.
Man rekommenderar att prova att ha på nosnät för att både bli av med lite yttre beröring på mule, dvs som ett skydd och för att den lätta konstanta beröringen utav nosnätet på vissa hästar verkar "trötta ut" smärtsignalerna för vissa.
Själv är jag mkt skeptisk till de två anledningarna, kanske finns fler sätt att tänka? Min human-neurolog jag går till tycker det är typ tortyr/barbariskt att resonera på det viset mot stackars djur om de verkligen har TN.

Min uppskattar inte nosnät vid varken ridning eller i hage. Vid ridning så är hon redan så dålig så jag kan inte märka någon skillnad. I hagen blir min häst lätt sämre om jag har flughuva med nosnät. Men det är nog mkt inviduellt.
Man rekommenderar att prova att ha på nosnät för att både bli av med lite yttre beröring på mule, dvs som ett skydd och för att den lätta konstanta beröringen utav nosnätet på vissa hästar verkar "trötta ut" smärtsignalerna för vissa.
Själv är jag mkt skeptisk till de två anledningarna, kanske finns fler sätt att tänka? Min human-neurolog jag går till tycker det är typ tortyr/barbariskt att resonera på det viset mot stackars djur om de verkligen har TN.

Jag vet ju inte om min har, och han är ju OM han har det inte bekymrad i vardagen annat än just när "attackerna" kommer. Men just då han vill klia nosen mot benet, och kan bli väldigt irriterad av flygfän runt huvudet så har jag funderat på nosnät vid ridning, även om han inte kastar med huvudet. Han är pollenallergisk med, så det kan spela in i vilja klia med.

Faktiskt beställt ett men inte fått hem (det var billigt, och jag vill ffa se designen och hur det sitter om det nuddar eller ej osv osv, om jag så kastar det efter att ha kikat på det så är det inga stora pengar jag förlorat). Men just funderat på vad som händer om det kommer en sån där överkänslighetsattack när nätet är på - känns inte så sjysst riktigt?

@Alexandra_W
Intressant, och tråkigt såklart, att samma beteende förekommer hos din häst. Har du någon gång kollat upp det hos veterinär?

@Vingra Det låter som en hemsk sjukdom. Jag uppskattar att du delar med dig om hur det går för din häst. Det låter inte lindrigt även om det nu klassas som det. :(
Jag läste om en behandling som tar bort smärtimpulsen på den nerv som felar med en bit platina. Är det den behandlingen du menar inte är framgångsrik på humansidan? I artikeln stod det att 12 hästar i Sverige behandlats och 9 blev lyckade, 2 fick göra en till op för att metallbiten flyttat på sig och den sista var så färsk att man inte visste om den var lyckad.

@Jojo - nej, det kommer så sällan att det inte är större besvär. Och sen vet jag ju att det ändras inget av att få en diagnos, man kan inte göra mycket om det är vad jag misstänker.

Min var förresten värre som yngre och blev bättre med tiden, tills nivån som är nu som är ganska konstant. Men när han var ung kunde man klappt röra mulen någonsin. Jag är inte säker på att han eg var värre då, och inte "bara" mer skeptisk för om det skulle kännas sådär. Han var nämligen värre med främmande än med mig, är det fortfarande i viss grad men ännu värre förr. Kanske han lärt sig att matte för det mesta inte ger stötar - men främmande kan man aldrig veta om de zappar eller ej?

Med det du skriver här låter det mer som osäkerhet i närvaro av hagkompisen, alltså oklara relationer mellan dem. En häst som är osäker mår inte bra av att försöka vara den ledande i hagen. Du får väl prova mer genom att se hur hästen är i och utanför hagen, om det har med saken att göra. Finns inte fler hästar att ha i hagen? Gärna nån mer ranghög än din.

@Jojo som Vingra så insatt redovisat finns det olika grader och olika beteenden och det är även som Vingra säger ett komplext ämne även bland veterinärer att verkligen diagnosticera. Försäkringsbolagen ställer sig olika till att täcka operation eller godkänna diagnos de också. Jag tycker headshaking hos häst påminner lite om ställningstagandena som kommit runt diagnosen fibromyalgi hos människor i den aspekten.
Vissa hästar funkar jättebra med nosnät, och vissa har bara problem den tiden på året då det är insekter och/eller pollen. Jag har en nära vän vars häst har diagnosticerad headshaking, den är inte ridbar sommartid annat än inomhus, resten av året fungerar den som vilken annan häst som helst. Men nervinpulserna är oerhört smärtsamma för hästen som sagt, om det är headshaking.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 694
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
K
Hästhantering Hej! Jag är ny på forumet och ska testa detta, får se om ni har några råd:-) Jag är medryttare på en 11-årig halvblodsvalack sedan...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: axel
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 728
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka