Beteendeförändring hos ponny - annat än smärta?

Mli

Trådstartare
Jag har två minishettisar, en vanlig shettis och en ardenner på min lösdrift. Shettisen har alltid varit ranghögst och allmänt jäklig i vissa fall. HANS mat, HANS vattenhink osv.. Jag sålde shettisen förra sommaren eftersom den inte passade in i flocken samt att jag inte kunde aktivera den tillräckligt - dvs den blev svårhanterlig. Snäll som ett lamm och aldrig dum - när du väl hade fått tag i den i hagen. Jag köpte dock tillbaka den efter ett par månader då den hade blivit såld vidare en (eller var det två? ) gånger. Då var den i allmänt kasst skick, fet, raggig, bakskygg, ömmade över hela kroppen osv.. När han kom tillbaka till oss för ett år sedan blev han som förbytt. Han blev supertrevlig och gick riktigt bra ihop med flocken. Allt lugnt fram tills nu. För ett par veckor sedan så började han gå för sig själv i hagen oftare än vanligt. Förra veckan så slutade han gå in i ligghallen med de andra när det är kraftfoderdags. Han avstår alltså sin kraftfodergiva, står helt ointresserad en bit från ligghallen. Inte så att de andra aktivt motar bort honom, mer som om han inte är intresserad. Såg häromdagen att han blev bortkörd från vattenkaret av de andra - något som inte hade varit en möjlighet innan.

Han har inga fysiska problem, det är ju annars det första man kan tänka sig. Han ser bara allmänt deppig ut. Kan det vara så att ardennern som tillkom i somras har stört flocken så mkt så att han inte trivs?

Ibland är det svårt att veta vad som är förmänskligade känslor (stackarn står där ute och deppar, trivs inte, tycker inte om sina kompisar, vill inte äta..) från vad som kanske är mer realistiskt (han kanske vaktar medan de andra äter?)

Svårt det där när man inte har fysiska problem att peka på..

Är det nån mer som har lösdrift alt liknande lösdrift som har haft samma bekymmer med nån häst? Hur löste ni det?

Sv: Beteendeförändring hos ponny - annat än smärta?

Jag har en shettisvalack som var ungefär likadan, dock hade han aldrig varit ranghög men han slutade o äta, gick inte in i lösdriften. Trodde att han inte trivdes med att gå på lösdrift (första året på lösdrift). Hade ingen plats inne i stallet för honom heller, där står stona med sina fölingar. Bestämde mig för att låna ut honom o hans bror på foder, för att de skulle bli aktiverade osv. Hos fodervärden går de på lösdrigt igen o det funkar kanon, så det var en av de övriga hästarna som han troligen inte trivdes ihop med. Det räcker med en häst i flocken som är lite jobbig för att det ska bli fel.

Sv: Beteendeförändring hos ponny - annat än smärta?

Det låter ju lite som min sits det där!

Eftersom han for så illa sist jag sålde honom (han har f ö varit vandringspokal stor del av livet, är nu 17) så är jag ju inte alls sugen på att låna ut honom. Men det är ju en tanke som har slagit mig, att det kanske skulle kunna bli bättre. Han var ju en gladare kille när han fick bli regelbundet riden. Ska ta ut en vet som får ta blodprov nu efter nyår för att utesluta infektion eller annat skit som inte syns.

Har en bekant som iallafall i somras behövde en ponny till sin nystartade ridskola där jag vet att de har suverän hästhållning, kanske ska höra med henne sen. Men det är ju 80 mil bort..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka