Beteende vid födsel.

pellemojj

Trådstartare
Hej!

Jag har en katthona som snart ska få bebisar och jag undrar hur hon beter sig dagarna innan och timmarna innan hon ska föda. Hur blir det med spenarna? Alltså mjölken o så. Vad ska jag göra för att förbereda förlossningen? Och vad gör jag efteråt?

Vore snällt om någon kunde förklara så utförligt så möjligt så jag vet vad jag ska titta efter.

Tacksam för svar snarast :)
 
Sv: Beteende vid födsel.

Hur långt gången är hon och har hon fött någon kull tidigare? Har du gjort några förberedelse som boplats, tagit reda på fakta om avel, dräktighet mm eller är du helt nybörjare? Det finns många svårigheter och problem som kan tillstöta under förlossningen som är mindre roliga..

Alla förlossningar är olika, på vissa honor syns det tydligt då öppningsskedet är medan andra syns de knappt innan de riktiga värkarna kommer. Det är viktigt att man finns där och övervakar honan och inte släpper ut en högdräktig hona. Smiter hon ut är risken stor att hon föder ungarna på en plats ni ej kommer åt dem.

Det du ska ha hemma är våg som väger med marginal med 1g, papper, penna, nagellack, rena lakan till bolådan, steril trubbig sax, modermjölksersättning + nappflaska (om stödmatning behövs), numret till närmasta jouröppna veterinär. Äggula som stärkande till honan, druvsocker, lite godis till dig och något att sysselsätta dig med under tiden du vakar...
 
Sv: Beteende vid födsel.

Ca fyra veckor gången. Ingen tidigare kull. Vad är nagellacket till för?

_Elly_ Ja det är samma katt. Fått reda för ett tag sen att hon var Siames/Russian blue. Så jag har parat henne med en siameshane.
 
Sv: Beteende vid födsel.

Ca fyra veckor gången. Ingen tidigare kull. Vad är nagellacket till för?

_Elly_ Ja det är samma katt. Fått reda för ett tag sen att hon var Siames/Russian blue. Så jag har parat henne med en siameshane.

Om det är katten tråden Elly länka till så skrev du att du skulle kastrera katten, varför ändrade du dig? Har du kollat upp föräldradjuren för rasrelaterade sjukdomar/defekter?
På dessa 4 veckor undrar jag lite vad du läst på så jag vet vad jag ska svara dig, avel är inte alltid så enkelt, roligt eller billigt.

Nackellack behövs så du kan märka upp kattungarna, det är viktigt att hålla koll på vem man väger för att se till att kattungen går upp som den ska.

Har du någon försäkring på honan? kolla upp om den täcker ett kejsarsnitt. Hoppas du har undansparad buffert på ca 15.000kr. Ingen klinik som jag känner till direktreglerar under kvällar eller helger så du måste lägga ut pengar ur egen ficka innan du får tillbaka från försäkringen.
Har själv just kejsarsnittat en hona och jag fick punga ut med ca 13.000kr innan försäkringen tog sin del...
 
Sv: Beteende vid födsel.

Nagellacket är till för att man ska se skillnad på ungarna. Om hon är 4 v gången är det ju mer än hälften kvar, så än ser du inga mer tecken än att spenarna är rödare.

Vad är tanken med parningen? Är båda katterna testade för HCM, PRA och HC?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 919
Senast: Sparksfly
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 150
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp