beteende som jag inte förstår mig på. *långt*

Apollo 13

Trådstartare
min häst, en 7 årig valack, bter sig så himla underligt.
Jag ska väll börja med att erkänna att jag inte är en NH fantast och inte är så jätte bra på att förstå honom och hans beteende. Ska plocka ut en tränare som kan hjälpa mig med att förstå och att sedan få bukt med honom, han e nämligen ranghög och är stollig och envis som fasiken. Han är tagen sent och inte haft någon som fått pli på honom ordentligt utan som låtit honom stå och sedan sålt honom vidare.
Han har ju sina grejer som han försöker med, vänder rumpan till i boxen osv, men jag ger aldrig upp utan får alltid tag på honom. Det ska väll sägas att vissa dagar är han som en snäll teddybjörn och andra dagar han har alla konstiga saker för sig som man kan ha.

Iaf, det jag undrade var iaf, en dag när jag stod och mockade.. stod med skottkärra och allt inne i boxen för de regnade o han har engelskboxdörr o de va så förbenat kallt ute så vi stängde in oss där, han jag o skottkärran (han hade en bra dag så det var ingen fara) Iaf så står jag och mockar på ena sidan och han stå snällt på andra, sedan så började han flytta sig närmare och närmare mig.... tillslut så stod han så nära att jag inte kunde mocka ordentligt och så vände jag mig mot honom för att flytta på honom. Samtidigt som jag tröck honom på bogen så började han höja och sänka huvudet. Inte hetsigt utan i lugna och kontrollerade rörelser men ändå snabba.
Jag fattade ingenting av vad han menar med det? Jag försökte flytta på honom men så fort jag var på honom så tröck han bara huvudet närmare och närmare mig. Till slut så lyckades jag flytta på honom och han stod snällti två sek och sedan flyttade han mot mig och började höja och sänka huvudet igen.

Tillslut så lyckades jag mocka klart men jag fattade verkligen inte vad han höll på med när han höjde och sänkte huvudet så där?
Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå?

// A13
 
Sv: beteende som jag inte förstår mig på. *långt*

Han kanske bara tyckte att du skulle ge honom uppmärksamheten, i stället för mockningen, och eftersom han hade en av sin bra dagar så pockade han på din uppmärksamhet på detta sätt??
 
Sv: beteende som jag inte förstår mig på. *långt*

Precis så där gör min vallack när han tycker att ingen uppmärksammar honom.

Får han ingen reaktion på det så börjar han snart med att (vet inte hur jag ska beskriva det riktigt...) flärpa med läpparna. :rofl: Har faktiskt aldrig sett en häst bete sig som denna kan göra.

Brukar jämföra honom med en treåring i sättet :p

Fast jag brukar dock aldrig tolerera att han trycker sig mot mig, för det gör han gärna precis som din. Tror att han försöker valla mig lite som han gör med de andra i hagen, han är oxå en ranghög individ.
Och detta testar han alla med, om han kan flytta på oss dit han vill.

Vallar gärna shettisen oxå när hon går med som handhäst genom att bita henne i baken lite käckt :D
Så igår när vi hade varit ute konstaterade jag att han måste varit en Border Collie i sitt förra liv :rofl:
Vallar lika bra, lika mycket behov av aktivering mm....

Hästen har ett namn på två bokstäver, men jag funderar skarpt på att byta ut dessa till BC istället :P

Ursäkta mitt lite flummiga och utsvävande svar, som kanske eg inte alls gav svar på dina frågor.

/Zelma
 
Sv: beteende som jag inte förstår mig på. *långt*

Hej.
Detta betende känner jag igen ;)
Min medryttar pålle brukar göra så här men det är inte för att få uppmärksamhet. Han följer mig jättebra överallt men i boxen vill han gärna försöka bestämma, han försöker flytta runt mig hela tiden, han kommer närmare och närmare med små steg itaget :smirk: Jag får helatiden visa i boxen att det är jag som bestämmer så jag försöker visa honom vad jag vill utan att använda rösten, bara kroppspråk så så fort han börjar så rätar jag på ryggen, bak med axlarna och upp med hakan och går med bestämda steg mot honom tills han backar. Detta upprepar jag tills han försår att han ska stå silla eller hålla sig på sin sida. brukar få hålla på ca 10-15 gånger kanske men sen förstår han.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp