Beteénde på tävlingplats ...

Selma

Trådstartare
... Hur beteéde sig era hästar första gången på Tävlingsplats? Funderar på att försöka ta mig iväg på en tävling, men min ponny har endast varit på hoppkurs! :bump: Om du var jag, vilken klass skulle i tävla? Jag har hoppat 85cm med honom, men bara ett enstaka hinder. (C-ponny) Han är inte såå överviktig, men har inte så mycket ryggmuskler, men han tycker om att hoppa. Funderar på LD el LC (LD=70cm, LC=80) Han har nog kapacitet att hoppa högre på enstaka hinder! Hjälp!:)

Sv: Beteénde på tävlingplats ...

Om hästen är lite överviktig och behöver mer muskler skulle jag först av allt se till att få hästen i bättre form innan jag tävlar. Se över foderstaten via en foderanalys och ta gärna hjälp av en tränare för att lägga upp ett bra träningsprogram. När hästen är i bättre form skulle jag prova att åka på Pay and Jump för att få lite erfarenhet och att ponnyn i fråga får öva på att åka iväg till nya platser och ridas där. När det sen är avklarat skulle jag börjat tävla på en lättare nivå än vad hästen klarar för att den ska känna att det är kul och att den klarar av det! Lycka till med din ponny :)

Om jag hade varit du hade jag inte hoppat högre än 70 på tävling. En liten riktlinje är att om du ska tävla 80 så ska du kunna hoppa 90 bana hemma (som sagt, en riktlinje, stämmer självklart inte i alla fall). Allra bäst är att du börjar med pay n jumps på en höjd som känns superlätt och sedan gå ut på lokal när det känns som att ni är riktigt säkra på den höjden.

Första gången jag tävlade min förra foderhäst (6-åring som hade hoppat någon clearround) så var hon super cool. Men detta var en ponny som är väldigt cool i övrigt. Hon var helt otittig och nolla på hinder (sen att ryttaren glömde vägen i första klassen är en annan femma :P ). Jag hoppade bara ld i våra 5-6 första starter innan vi gick upp på lc. Skynda långsamt :)!

När jag hade haft henne ett tag så hade vi hoppat 120 (c-ponny) på enstaka hinder. Alltså msva höjd, men hon hade inte hoppat första hindret i en msv b på tävling. Så vad man kan hoppa på enstaka hinder är inget man ska förlita sig på när man ska välja tävlingshöjd.

De unghastar jag varit ute med har ofta uppfort sig finfint pa forsta tavlingen! Aven den som var radd for det mesta. Det ar sa mycket att titta pa pa tavlingsplatsen sa hon kunde inte valja en sak att bli hysterisk for, utan skotte sig bra istallet :)

Men i och med att det ar sa mycket som ar nytt hade jag nog valt att hoppa 50 och 60cm kanske pa klubbhoppning/pay & jump. Da klarar ponnyn att hoppa hindren latt aven om den inte ar fullt koncentrerad, och det hela blir en positiv upplevelse for er bada.

Min förra häst var väldigt cool på tävlingsplatsen första gången men då hon inte gillade att vara själv var det ju ingen nyhet. Hade hon mycket hästar omkring sig så var allt bra :)

Hoppa gärna en pay and jump nån gång innan en riktig start med din häst.:)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 146
Senast: Flixon
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 941
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?