• Trav
  • Trådstartare Trådstartare pinjong
  • Startdatum Startdatum
P

pinjong

hej undrar lite..hur har ni det med era travare som tävlar får dom gå på grönt?har tänkt o ta hem min travare för o tända om honom.är lat o uttråkad där han är nu.men har bara gröna o fina hagar.hmm.. hur ska man göra?

Sv: bete

Tycker absolut att du ska ta hem honom, det kanske är gräs och stora hagar han behöver. Mina går på gräs, vet många amatörer som har det och det finns ju flera stora tränare som låter sina hästar gå på gräs och i flock. Ärligt talat verkar många skylla på gräset när de inte kan hitta någon annan förklaring.
Men räkna med en övergångsperiod på minst ett par veckor för att magen ska vänja sig innan du startar. Häng mig inte om det inte fungerar eftersom det säkert är individuellt hur det fungerar men jag kan inte förstå denna extrema rädsla för hästens naturliga föda utan ser bara fördelar. Hästarna håller sig fina i hullet, får i sig mycket vitaminer och upprätthåller en bra vätskebalans i kroppen (återhämtar sig snabbt efter lopp). Man kan ju tänka på att dra ner kraftfodret lite om man är rädd för proteinöverskott.
Mvh/Somi

mina hästar har alltid gått på "bete" när dom tävlat. men då snackar jag inte meterlångt gräs - utan gräshagar med kort men mycket gräs i. så det handlar ju inte direkt om ridhästbete att man släpper dom på en äng och låter dem gå där i 3 månader. :) lite gräs gör ofta gott, kan bli lite sega första veckorna men sen brukar iafl mina tända till reält.

Släpp hästen på grönt. gör bara gott.
Kolla på Commander crowe, han går på grönt =) Nog fan springer han allt :P haha.. våra travare går på grönt, och dom som tränar bäst för tillfället är dom som går på grönt =) Man får självklart hålla koll på dom ..

Våra hästar går på gräs, dock inte i sådan mängd att jag skulle vilja kalla det för bete. Vi måste fortfarande fodra hästarna med annat. Vissa hästar bli väl slöa av att äta mycket gräs, men jag tror mest det är värst i början på våren när det är mycket protein i gräset, tävlingshästar ska ju inte ha obegränsat med protein.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025