• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lillsara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 827
L

Lillsara

Hur brukar ni göra när ni släpper era hästar på bete, dra ner på krafften de sista dagarna innan och beta hästarna? Är osäker på hur mycket jag ska dra ner, hur m,ycket jag ska beta osv. tacksam för svar!

Sv: Bete?

Är det rejält bete o lättfödd häst skulle jag trappa ner till ingenting i kraftfoder, iaf tills man ser om hästen sväller upp som en ballong eller inte.
Beta den innan är jättebra om man inte haft gräshage innan. Snabba foderbyten är aldrig bra. Beta varje dag i minst en vecka så borde det hjälpa magen.

Det beror ju på betet men i fall det är ett kraftigt eller normalt bete så behöver dom absolut inget foder. du kan ju börja att dra ner fodret några dagar innan du släpper dom =)

Brukar låta min pålle få lite gräs redan när de första stråna dyker upp för att sedan öka på hela tiden.
Det kanske bara är en myt men jag har fått för mig att risken för fång och andra obehagligheter minskas om hästen vant sig vid gräs innan betet.

Vänj hästen minst en vecka med gräs innan betet. Sen är det bra att inte släppa ut hästen 24 h första gagran på betes hagen. Utan ha de där ett tag och sen stäälla tillbaks dem i vinterhagen.
De brukar äta mängder de första dagarn och då kan det vara bra om de vilar magen lite också.
Kraftfodret får du ju se om de behöver. Men endel hästar behöver det för de blir slöa och den del behöver det för de blir smala.

Liknande trådar

Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
999
Hemmet Vi har ett fritidshus långt ute i skogen dit vi hade velat få fiber utdraget men det verkar stört omöjligt. Kan bukes klokskap... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 505
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka